En rekke norske kunder venter i lengsel på å få utlevert Jaguars første elbil, I-Pace, etter at det er blitt forsinkelser på bilen som etter planen skulle komme tidligere i sommer. Foreløpig er det registrert kun fire biler i Norge.

– Vi begynner leveringene midt i september. Vi har ikke en klar årsak til forsinkelsen, men blant annet er det en programvareoppdatering som må gjøres innen bilene kommer ut og den blir gjort her i slutten av august, skriver Søren Hyltoft, PR-sjef for Jaguar Land Rover Skandinavia i en epost til DN.

Elektrisk klassiker

Nå avslører Jaguar at selskapet kommer med enda en elbil, men den blir det neppe like lange ventelister på. Likevel har E-Type Zero vekket nok interesse til at Jaguar Classic har besluttet å starte produksjon av E-Type som ombygd elbil.

Den klassiske E-Type har skiftet ut rekkesekseren med en elmotor på 220 kW og et batteri på 40 kWh. Det får den fra null til 100 km/t på under syv sekunder, noe som er nesten det samme som originalen med bensinmotor. Litium-ionbatteripakken som driver bilen har samme dimensjoner som den opprinnelige XK6-motoren og faktisk også samme vekt. Ekspertene som har utviklet bilen har også sørget for at batteripakken ligger på nøyaktig samme sted som den opprinnelige motoren, opplyser Jaguar i en pressemelding. Batteriet skal gi bilen en rekkevidde på 270 kilometer.

Mange av de elektriske komponentene er hentet fra I-Pace, men ettersom det meste er plassert der det var opprinnelig, er ikke bilens struktur endret, det gjelder også bremser og fjæring.

Også interiøret er nesten som i 1968 med få modifikasjoner, mens de opprinnelige frontlyktene er byttet til LED-lys av hensyn til energieffektiviteten.

To alternativer

– Vi er overveldet over de positive reaksjonene som Jaguar E-Type Zero Concept har fått det siste året. At vi nå fremtidssikrer gleden med klassiske biler er en stor gevinst for Jaguar Classic. E-Type Zero tydeliggjør den fantastiske arven fra Jaguar E-Type, og ekspertisen og de håndverksmessige ferdighetene hos Classic Works. Samtidig viser vi Jaguar Land Rovers forpliktelse til å produsere biler med nullutslipp som gjennomgående tema i vår virksomhet, også hos Jaguar Classic, sier Tim Hannig, Director Jaguar Land Rover Classic, i en melding fra selskapet.

For å få en slik bil må du enten komme med din egen E-Type, som bygges om til elektrisk drift, eller du kan kjøpe en restaurert og ombygd bil fra Jaguar Classic. Så blir det heller en diskusjon om dette er vandalisme eller smart. Hva det koster sier ikke Jaguar noe om foreløpig. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik ble årets viktigste elbilnyhet til
Jaguar-designer Ian Callum hevder elbilen I-Pace er det mest spennende prosjektet han noensinne har jobbet med. Her forklarer han hvordan bilen ble som den ble.
10:17
Publisert: