Fra og med 2010 er det registrert litt over 1000 nye Jaguarer i Norge, altså de siste syv årene. Til sommeren kommer merkets første elbil, som allerede skal være solgt i samme antall. Det gir en solid ny salgsrekord for Jaguar i Norge.

Bilen debuterte 1. mars i år under et arrangement i Oslo som ble holdt samtidig med et internasjonalt arrangement i Graz i Østerrike, der bilen bygges. Etter det har bilen blitt vist på forskjellige steder i Norge.

– Jaguar I-PACE har vært utstilt hos våre forhandlere på skift, og det har gitt virkelig imponerende respons. Norske kunder er vant til elbiler, men i premium-segmentet er det jo kun oss og Tesla, og det er helt tydelig at kundene virkelig setter pris på det designet og kvaliteten. De opplever ganske enkelt at kvaliteten er langt høyere enn de er vant til. Etter den offisielle visningen har I-PACE vært sendt til våre forhandlere, slik at flest mulig kunder får muligheten til å oppleve bilen på nært hold, sier direktør for Jaguar i Norge John Helmersen.

I en pressemelding fra den norske importøren hevdes det at planen er å selge 1500 I-Pace i Norge i år, men hvis salget fortsetter som i dag, vil man komme nærmere 2000 solgte biler innen nyttår. Og importøren lover relativt kort leveringstid.

Jaguar I-Pace ble vist i Oslo for første gang 1. mars 2018 med omkring 400 kunder til stede.
Jaguar I-Pace ble vist i Oslo for første gang 1. mars 2018 med omkring 400 kunder til stede. (Foto: Embret Sæter)

– Hos Jaguar Land Rover har man fokus på Norge, og vi har fått de produksjonsplasser vi har bedt om. Dette betyr også at hvis man bestiller bilen før sommeren, vil den leveres i år. Hvis man venter til etter sommeren, vil bilen leveres i 2019 og til neste år er det jo også usikkerhet om avgiftene og hvilke politiske tiltak elbilene eventuelt vil bli rammet av, sier John Helmersen.

Prisen for Jaguar I-Pace starter på 599.900 kroner for innstegsversjonen S som ikke kommer før neste år. Den mer utstyrte SE-versjonen er tilgjengelig nå og koster 698.900 kroner. HSE-utgaven koster 746.900 kroner, mens toppversjonen First Edition koster 829.900 kroner. Drivverk og batteri er det samme for alle modellene, det betyr et batteri på 90 kWh, som gir en rekkevidde på 48 mil etter WLTP-målesyklusen. Bilen har en motor bak og en foran, som gir firehjulsdrift, samt til sammen 404 hestekrefter og en akselerasjon fra null til 100 km/t på 4,8 sekunder.

DN har allerede kjørt en prototyp-versjon av bilen på isbane i Sverige. (Vilkår)

Her er Jaguar I-Pace
DN har kjørt Jaguars første elektriske bil I-Pace, og bilen viser lovende takter.
01:21
Publisert: