Slik det ser ut nå, blir Jaguar den første premiumbilprodusenten som kommer med en helelektrisk Tesla-konkurrent neste år. Jaguar har kunngjort at selskapet viser sin første elbil – I-Pace – i produksjonsform i mars neste år, ifølge Automotive News. Antageligvis skjer dette under den store bilutstillingen i Genève. Det britiske bransjenettstedet Autocar melder at kundeleveringene starter allerede til sommeren.
Det er godt nytt for de mange nordmennene som åpenbart kunne tenkt seg en slik bil.
– 3054 har registrert seg som svært interessert i å kjøpe bilen. 1026 har betalt reservasjonsbeløp på 10.000 kroner for å være blant de første som kan hente ut I-Pace ved lansering, skriver Jacob Moer Aanonsen, salgssjef i Jaguar Land Rover Norge i en epost til DN.
– Er det kommet noe mer om når leveringene starter? Eller pris?
– Foreløpig har vi ikke konkret info om pris eller levering. Andre halvår 2018 er det vi kommuniserer, skriver Aanonsen.
Både Audi og Porsche skal komme med sine helelektriske alternativer i klassen for luksussuver som hittil kun har bestått av Tesla Model X, men Jaguaren ser ut til å komme før konkurrentene. Ifølge analytikere i LMC Automotive starter ikke produksjonen av Audi E-tron før tidlig i 2019, og salget av Porsche Mission E skal ifølge samme kilde starte på slutten av 2018.
I 2019 kommer Mercedes med sin konkurrent EQ C. Flere tusen nordmenn har allerede kjøpt seg en plass i leveringskøen.
BMW har kunngjort at X3 kommer i elektrisk versjon i 2020.
Lik konseptet
I-Pace bryter med oppskriften som har holdt liv i Jaguar de 95 årene som har gått siden merket ble stiftet som Swallow Sidecar Company i 1922.
– I årevis har vi designet biler rundt lange pansere og store motorer. Men plutselig kan regelboken rives i stykker. I bunn og grunn har vi en stor batteripakke, og hva som plasseres oppå der er som et blankt ark. Vi kan endre proporsjonene totalt, vi kan flytte passasjerene lenger unna hverandre, vi kan ha masse innvendig plass. Frontruten kan flyttes lenger frem og gi en helt ny estetikk for en Jaguar elbil, sa designsjef for konseptbiler Julian Thomson til DN tidligere i år.
Da konseptmodellen av I-Pace var på besøk i Oslo uttrykte designsjefen seg klart på at produksjonsmodellen ikke skal skuffe noen som liker konseptbilen.
– Vi har hatt mange som har betalt depositum og mange som har sett den, og vår jobb er å ikke skuffe markedet. Vi kan ikke vise en vakker konseptbil, for så å levere noe som er langt unna denne bilen. Produksjonsbilen blir veldig nær denne når det gjelder design, sa Thomson til DN.
Sprek
Jaguar I-Pace skal ha 400 hestekrefter, firehjulsdrift og et dreiemoment på 700 newtonmeter. Null til 100 kilometer i timen skal gå unna på omkring fire sekunder. Batteriet skal være på 90 kWh, som skal gi den en rekkevidde på omkring 500 kilometer, noe som ser ut til å bli standarden også for Audi og Porsche.
Bilen skal produseres av Magna Steyr i Østerrike, der produksjonskapasiteten estimeres av IHS Markit til å være 13.000 biler i året. Analytikerne i LMC tror salget neste år blir på 4500 i Europa, og at dette vokser til 8700 i 2019. Jaguar har tidligere hevdet at ordrebøkene allerede er på 25.000 bestillinger.
Jaguar har tidligere sagt at bilen skal koste omtrent det samme som en velutstyrt F-Pace. Automotive News anslår prisen for bilen til å starte på 60.000 pund, det er 10.000 pund mindre enn startprisen for Tesla Model X i Storbritannia. Tesla X koster fra 670.000 kroner i Norge. (Vilkår)