– Bilen er jo helt topp. Det er bare det at jeg ble lurt til å betale ekstra for noe jeg ikke fikk, sier Frode Fleten Jacobsen (34).

Da han solgte sin første Tesla Model S for å oppgradere til den nye firehjulsdrevne Tesla Model S P85D la han omtrent 150.000 kroner ekstra på bordet for performancemodellen, som skulle yte 700 hestekrefter. Totalt betalte Jacobsen 873.900 kroner for bilen.

– Basismodellen lå på rundt 400 hestekrefter. Men performancemodellen virket så spesiell at jeg sa pokker heller – den må jeg bare kjøpe, sier Jacobsen.

Tesla oppga at modellen skulle yte 700 hestekrefter og gjøre unna 0–100 kilometer i timen på 3,3 sekunder.

– Så viste det seg jo i ettertid at antallet hestekrefter var 469 med tilsvarende lavere ytelser i hastigheten, og at den var tregere fra 0–100. 469 hestekrefter er jo fortsatt mye. Og noen tenker kanskje at dette virker veldig sutrete. Men mange strakk privatøkonomien langt for å få oppleve å eie en bil med 700 hestekrefter, og når vi så ikke får det vi har betalt for, føler vi oss lurt, sier Jacobsen.

– For meg som bilkjøper var jo det helt ville tall. Det ville jo være helt rått å få en bil med 700 hestekrefter, jeg har aldri vært i nærheten av det tidligere, sier Jacobsen.

Les også:Bilbransjen ber om høyere avgifter (DN+)

Krever utbedring eller avslag

Nå har Jacobsen og 125 andre eiere av P85D saksøkt Tesla Motors Norway as med krav om prisavslag fordi de mener bilene de har kjøpt ikke har ytelsene de i henhold til avtalen skulle ha.

– Det man ønsker er å oppnå en kompensasjon i tråd med forbrukerkjøpsloven for de lavere ytelsene, sier Tesla-eiernes advokat Kaspar Thommesens i Wikborg Rein.

Tilsammen skal det være registrert over 1000 eksemplarer av akkurat Model S P85D i Norge, av totalt nesten 12.000 biler selskapet har fått registrert her etter at Model S kom i 2013.

– Utgangspunktet er at vi kjøpte en bil som ble markedsført med 700 hestekrefter, og skulle gjøre 0–100 kilometer i timen på 3,3 sekunder. Men så viste det seg at Tesla hadde oppgitt 700 hestekrefter som et tenkt tilfelle hvor bilen ikke var drevet av batteriene, men hadde en ekstern strømforsyning på 500.000 watt rett på motoren. Det er jo meningsløst. I dette tilfellet oppga Tesla et antall hestekrefter man ikke kunne oppnå på veien grunnet begrensninger på batteriet. Det hadde selskapet ikke gjort tidligere eller på andre modeller som ble solgt på samme tidspunkt, sier Tesla-eier Jacobsen.

Ifølge Jacobsen har Tesla på tidligere modeller oppgitt tiden fra null til 100 kilometer i timen der bilen står helt i ro når tidtagningen starter.

– Men på performance-modellen startet de ikke stoppeklokken før bilen hadde begynt å komme opp i fart – såkalt «one foot roll out». Bilen har kjørt en fot og allerede kommet opp i fart før stoppeklokken startes, så man sparer et par tideler med denne målemetoden, sier Jacobsen.

– Dette mener vi Tesla må rydde opp i. Nå har Tesla begynt å selge biler tilnærmet kreftene som denne modellen ble markedsført med. Vi krever at Tesla enten utbedrer bilene, fordi vi vet de har teknologien, eller at de gir et prisavslag siden vi ikke fikk den bilen vi bestilte, sier Jacobsen.

– Tesla må nesten svare på hva som kan være mulig å få til. Forbrukerkjøpslovens ordning innebærer at en kompensasjon i kroner og øre er det relevante dersom mangelen ikke rettes, sier Thommesen, som ikke ønsker å uttale seg om hva de krever i prisavslag, sier Thommesen.

«Vært nøyaktig»

– Gjelder det P85D-saken? Da har vi en uttalelse jeg kan sende deg, sier Teslas informasjonssjef Even Sandvold Roland da DN ringer.

«Tester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D har alltid vært nøyaktig, sågar underdrevet. Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0–100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder. På samme måte var motorkrafttallene Tesla brukte noe vi var juridisk pålagt å oppgi, og dessuten bekreftet nøyaktige av europeiske myndigheter. Basert på denne informasjonen har Forbrukerrådet tidligere vurdert saken i Teslas favør.»

Tre norske Tesla-eiere fikk tidligere i år delvis medhold i Forbrukertvistutvalget og ble under dissens tilkjent 50.000 kroner hver fra Tesla. Forbrukertvistutvalget konkluderte med at det var et «betydelig avvik».

– Fristen for å bestride dette ble utsatt til september, så hvis ingen av partene anker til tingretten, blir den rettskraftig, sier Even Sandvold Roland.

– Vil Tesla anke?

– Det har jeg ingen kommentar til, sier Sandvold Roland.

Les hele avisen

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Anbefalt av DNtv:

Derfor smaker vann forskjellig
Vann smaker ikke bare vann. Her forklares hvorfor vann smaker forskjellig. På smak.no kan du lese den store mineralvann testen og se hvilket mineralvann som er best.
01:18 Min
Publisert:

Flest stemmer betyr ikke automatisk seier: Det amerikanske valgsystemet kort forklart
Bli klok på det amerikanske valgsystemet her.
01:24 Min
Publisert: