På denne tiden i fjor hadde Mercedes fått registrert over 9000 biler i Norge. 2017 endte som et rekordår for merket som for første gang passerte 10.000 biler i Norge. Hittil i år er tallet ned nesten 40 prosent til drøye 5500 biler. Hovedårsaken til fallet er mangel på ladbare modeller.

Over 1400 elbiler i fjor er blitt til kun seks biler i år. Over 3800 ladbare hybrider er blitt til 2400 i år. I tillegg faller også salget av bensin- og dieselbiler, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Uten elbil

Den eneste elbilen Mercedes hadde å tilby i fjor, var B-klassen, men denne ble trukket fra markedet for å sette inn alle kluter på de nye EQ-modellene som kommer neste år. De ladbare hybridene forsvant med overgangen til nye WLTP-utslippsmålinger.

Nå kommer snart de ladbare hybridene tilbake, og første modell ut er E-klasse som har fått lenger rekkevidde, og kan utstyres med både diesel- og bensinmotor. Dieselvarianten kommer også som stasjonsvogn. Alle modeller får doblet batterikapasitet og ladehastighet, inntil 320 hestekrefter og et dreiemoment på 700 Newtonmeter.

Bilene kommer til Norge i januar og prisene starter på 550.000 kroner. Det er litt ned fra forgjengeren som hadde mindre effekt, mindre batteri og høyere forbruk.

– Vi har tidligere hatt stor suksess med våre plugin hybrider, og når vi nå introduserer et stasjonsvognalternativ for E-Klasse i kombinasjon med diesel ligger alt til rette for videre suksess. På mange måter er dette den ultimate norgesmodellen, med god plass, lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.

Les DNs test av forgjengeren: Hastverk er lastverk

Både diesel- og bensinversjonen har en elmotor på 90 kilowatt som er integrert i drivlinjen og gir 440 newtonmeter dreiemoment fra start. Samlet effekt er for bensinmodellen 320 hestekrefter, og 306 for dieselversjonen. Akselerasjonen går for E 300 e på 5,7 sekunder, mens dieselmodellen er to tideler tregere.

Større batteri

Størrelsen på batteriet er den samme, men kapasiteten er nå på 13,5 kwh, en økning fra forgjengerens 6,4 kwh batteri. Det gir en elektrisk rekkevidde som øker fra 33 kilometer til 57 for bensinvarianten og 54 for dieselmodellen. Forbrukstallet er så lavt som 0,16 liter diesel på mila, og 0,2 liter bensin. Det gir et CO2-utslipp på 41 til 45 gram.

Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som skal gjøre at batteriet lades fra 10 til 100 prosent på cirka 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak, ifølge Mercedes.

Dieselhybriden i stasjonsvognversjon starter på 605.000 kroner. Det er omtrent det samme som E-klasse stasjonsvogn med minste dieselmotor på 150 hestekrefter koster. Bensinhybriden i sedanvariant blir en av de billigste modellene på E-klasse-prislisten. Bilen kommer til Norge i januar neste år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se hva som skjer når DNs journalist tester akselerasjonen på verdens raskeste stasjonsvogn
Mercedes-AMG E 63 S er avsindig rask. Samtidig er den diskret og byr på masse plass. Et perfekt kompromiss?
01:40 Min
Publisert: