– Dette er et av problemene med vår arv. Vi er veldig godt representert i det konvensjonelle limousin-segmentet. Det er fremdeles viktig, det er store segmenter, men disse vokser ikke, de minker. Folk vil sitte i suver og det vi kaller cuv, for jeg tror ikke at alle vil sitte i en suv i 2020. Men vi vil ha crossover-typen kjøretøyer som er nyttige livsstilskjøretøyer med moderne design, på en annen måte enn en limousin. Det er hva de to kommende suvene handler om; vi forandrer hele porteføljen over til crossovere. Dette blir bilene vi til slutt skal elektrifisere, sa Opels toppsjef Karl-Thomas Neumann, da DN traff han i forbindelse med et norgesbesøk sist høst.

– Så dere kommer med en elektrisk suv?

–Jeg sa ikke det, men det er ikke en veldig dårlig tolkning, sier Neumann.

– Men det er ikke slik at dere vil lage elektriske versjoner av disse bilene?

– Jeg tror ikke på elektriske versjoner av biler. Det er bra hvis man trenger noe fort, men det er alltid nest beste løsning. Elbilen må være designet rundt batteriet, sier Neumann.

Den ene av bilene han snakket om er akkurat avslørt. Opel Crossland X skal kombinere tøffheten til en suv med en smart bybil, selv om den ikke er elektrisk.

Mindre, men større

Crossland X er det andre medlemmet av Opels X-familie, som foreløpig har bestått av Mokka X, mens storebror Grandland X vil bli lansert senere i år. 

Med sin lengde på 421 centimeter, er nye Crossland X 16 centimeter kortere enn Opel Astra, og seks centimeter kortere enn Mokka X. Bagasjeplassen er 410 liter med baksetene i vanlig posisjon. I tillegg kan baksetepassasjerene regulere setet 15 centimeter i lengderetning, noe som gjør at man kan velge mer benplass i baksetet, eller mer plass til bagasje. Med setene i fremste posisjon økes bagasjeplassen til klasseledende 520 liter. Til sammenligning er bagasjeplassen i Mokka X oppgitt til 356 liter.

Opel oppgir selv konkurrentene til denne bilen som Renault Captur og Peugeot 2008, mens Mokka X bryner seg på Nissan Juke og Skoda Yeti. Dette er bilklasser med begrenset popularitet i Norge, der vi foreløpig har foretrukket litt større suver enn dette.

Når det kommer til drivlinjer har ikke Opel lettet på sløret ennå, annet enn at de skal være moderne og effektive.

Bestselger

Bilen kommer til sommeren. Bestselgeren i Norge i år for Opels del blir uten tvil elbilen Ampera-e.

Elbilen som får klassens lengste rekkevidde kommer på markedet i juni, og flere tusen nordmenn skal allerede ha skrevet kontrakt på bilen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Laget for Norge
Opelsjefen mener rekkeviddeangst kan fjernes fra ordboken. Her er Opels første elbil.
02:13
Publisert: