Kina er blitt det viktigste internasjonale markedet for elbilprodusenten Tesla. Som den første internasjonale bilprodusenten fikk Tesla tillatelse til å eie den kinesiske virksomheten 100 prosent. I fjor sto den nye Tesla-fabrikken utenfor Shanghai ferdig.

Krisen forverres

Kinesiske kjøpere har i flere år stått i kø for å sikre seg en Tesla. Nå møter Tesla veggen. Ifølge China Passenger Car Association (CPCA) solgte Tesla 35.478 biler i mars i år. I mai ble det underskrevet kontrakter på rundt 9800 biler, sier kilder til The Information.

Det anerkjente nettstedet mener dette er et signal om at «krisen forverres» for Tesla. De peker på åpen kritikk på det kinesiske markedet og kritikk fra kinesiske myndigheter på hvordan de håndterer forbrukerklager.

«Samlet gir denne utviklingen tvil om Teslas skryteposisjon i og suksess i verdens største markedet for elektriske biler», skriver fagnettstedet.

Shanghai-fabrikken skal ha kapasitet til å produsere en halv million biler i året. Tesla skal ha gitt fra seg en opsjon på å lease en større tomt like ved fabrikken, ifølge kinesiske medier.

Fly forbannet Tesla-eier «stjal» showet – her er høydepunktene fra bilutstillingen i Shanghai
Kinas største eiendomsselskap satser nå stort på elbiler, og viser frem ni modeller på bilutstillingen i Shanghai. Tom Mackenzie oppsummerer høydepunktene, blant annet en fly forbannet Tesla-eier.
02:23
Publisert:

– Dette vil helt sikkert ha en innvirkning på Tesla som merkevare, bestillinger og leveranser de neste månedene. Det er imidlertid vanskelig å kvantifisere nøyaktig hvor mye av den fallende etterspørselen skyldes sikkerhetsbekymringer og hvor mye kommer fra økende konkurranse – spesielt fra kinesiske konkurrenter, sier direktør Junheng Li hos JL Warren Capital til CNBC.

Negativ mediekampanje

Konkurransen er tøff. Xpeng mer enn femdoblet leveranser i mai til nesten 6000 biler. Nio opplevde imidlertid en svak nedgang i leveransene i mai på rundt fem prosent på grunn av databrikkemangel. Det er ikke bare i Kina Tesla har problemer. National Highway Traffic Safety Administration har bedt Tesla om å tilbakekalle rundt 7600 biler av typen «Model 3» og «Model Y» i USA på grunn av problemer med bremsene.

Credit Suisse skrev på onsdag at Teslas markedsandel i verden falt i april. Aksjekursen har falt med over 35 prosent siden toppen i januar da Tesla var verdt over 850 milliarder dollar (7150 milliarder kroner).

På torsdag falt kursen med 5,3 prosent og selskapet er verdt 550 milliarder dollar.

Analytikere mener det er en velregissert kampanje mot Tesla i Kina – ledet av statskontrollerte medier og på sosiale medier.

«Husk at den negative mediekampanjen i Kina rundt Tesla ikke begynte før i slutten av april. Effekten, uansett hva den vil bli, vil sannsynligvis ikke ses før salgstallene for mai og juni er klare», skrev GLJ Research i en analyse i mai.

Amerikansk ledelse

Årsaken kan være å legge press på amerikanske myndigheter om å lette på en del av sanksjonene mot Kina og kinesiske selskaper som ble innført under president Donald Trump.

På torsdag strammet president Joe Biden inn. Antall selskaper på svartelisten ble økt til 59. De nye selskapene har angivelig forbindelser til det kinesiske militæret. Huawai og de tre dominerende mobilselskapene i Kina er blant selskapene som står på listen.

Målet er å gjøre det vanskeligere for selskapene å få tilgang til det amerikanske kapitalmarkedet.

– Vi vet med sikkerhet at Wall Street er med på å finansiere det kinesiske kommunistpartiets forsøk på å svekke, og til slutt overta, den amerikanske ledelsen, sier den republikanske senatoren Marco Rubio i en kommentar.

Opptrappingen i konflikten kan ramme Tesla i Kina. Kina har lenge truet med å lage en tilsvarende liste over amerikanske selskaper som kan få begrenset markedstilgang i Kina. Selskaper som Qualcomm, Tesla og FedEx blir ifølge kinesiske medier sett som aktuelle mål.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.