Oslo kommune har varslet forbud mot dieselbiler på kommunale veier fra tirsdag morgen ettersom det er varslet akutt høy luftforurensning de neste dagene i Oslo. Dette er første gang Oslo gjennomfører et slikt forbud. Det har over noen år vært varslet at dette kunne bli tilfelle, noe som har påvirket bruktbilprisene på dieselbiler kraftig.

– Bilmarkedet består av en stor andel dieselbiler. Jeg ser litt skeptisk på dette, både med tanke på totalen og på eget varelager. Men dette har pågått en stund. Jeg får inn folk her som er livredde og nervøse, og vil selge dieselbilene sine, sier Per Rønning i Pers Bil som holder til i Groruddalen i Oslo.

Av de 64.000 bilene som mandag lå ute til salgs på Finn.no var nesten 40.000 dieseldrevne. Rønning har solgt bruktbiler i snart 30 år og har opplevd store skifter ettersom statens avgifter har endret seg.

– Slik jeg ser det er det veldig gunstig å kjøpe dieselbil nå. Det er et stort tilbakeleveringsår for privatleasing etter at altfor mange er blitt fristet til privatleasing og bruktmarkedet har fått seg en solid knekk, sier Rønning.

– Det er håpløst når regler og avgifter endrer seg så mye, når vi ønsker å drive forutsigbart, sier Rønning, som er spent på å se om forbudet har noen effekt på luftkvaliteten.

Selv har han tatt grep og skaffet seg et ekstra ben å stå på gjennom agentur på elsykler.

– Tanken er at vi kan ta rimeligere bruktbiler i innbytte for å få folk over på elsykkel. Det er vinn-vinn for miljø og helse. Hvis bykjernen får færre biler, er det fantastisk, sier Rønning.

Fem til ti prosent fall

– Verdifallet på en dieselbil som for tre år siden var 50 prosent, er nok 55 til 60 prosent nå. Så vi ser en akselerasjon i fallet på fem til ti prosent, sier Geir Kristoffersen.

Han er daglig leder i Rødboka, som blant annet leverer kalkyler på alle bilmodeller og hva de er verdt.

– Jeg solgte min dieselbil for ett år siden nå. Jeg skjønte fort hvor det ville bære, det er ikke noe positivt for dieselbileiere, det er enda en spiker i kisten. Det er først og fremst et byfenomen- Løsningen er å stikke fingeren i jorden og innse at diesel ikke er ønsket i byen. Mitt råd er å selge, jo før jo bedre, sier Kristoffersen.

Har nedjustert

– Har dere justert ned restverdiene for dieselbilene deres?

– Det har vi, det har vært en gradvis utvikling over flere år. Dette er ventet og tatt høyde for i våre kalkyler. Over langen har vi kuttet noen prosentpoeng, så dieselbilene ligger generelt lavere enn før, sier Haakon J. Marthinsen i biladministrasjonsselskapet Autolease, som mener dieselforbudet i første omgang har en bevisstgjørende effekt for folk. 

Han sier bileierne i økende grad er opptatt av hva de skal bruker bilen til og hvilken type bil som passer til bruken, for eksempel om det er hytte/feriebil eller bybil.

– Sjåførene tenker seg om før de tar bilen til byen, selv om det er en lang unntaksliste, sier Marthinsen.

Dieselforbudet omfatter alle kommunale veier i Oslo, noe som betyr de fleste gater og veier i Oslo, men med unntak av de statlige veiene Ring 3, E6, E18, RV 4 Trondheimsveien, RV 163 Østre Aker vei, RV 190 Strømsveien og deler av Ring 1.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Oslo-bilist i dieselkontroll: - Helse må gå foran transport
Statens Vegvesen utførte kontroll av kjøretøy i Kirkeveien etter at dieselforbudet trådte i kraft i Oslo tirsdag.
02:33 Min
Publisert: