Koenigsegg avlyste ikke sin pressekonferanse, selv om bilutstillingen i Genève ble avlyst før helgen. På en pressekonferanse overført på nettet avslørte Christian von Koenigsegg, merkets skaper, flere nyheter.

Det mest spennende er den nye fireseteren «Gemera», altså svensk for «gi mer». Ut av de karakteristiske dørene som går oppover, steg det fire personer. Noe som er første gang ut av en bil fra det eksklusive merket.

Gemera har ifølge sjefen selv, mulighet for å kjøre helt karbonnøytralt, til tross for at det ikke er en ren elbil. En tresylindret motor på to liter sørger for 600 hestekrefter, og kan gå på fornybar biodrivstoff, som alkohol. Denne sitter midt i bilen. I tillegg har bilen tre elektriske motorer, en på hvert bakhjul som yter 500 hestekrefter, samt en på drivakselen som sammen med forbrenningsmotoren driver forhjulene. Samlet effekt er dermed 1700 hestekrefter og 3500 newtonmeter dreiemoment.

Ifølge Christian von Koenigsegg går det fint å få plass til fire tometers mennesker i den nye Gemera.
Ifølge Christian von Koenigsegg går det fint å få plass til fire tometers mennesker i den nye Gemera. (Foto: Koenigsegg)

–Elbiler er bra, men det er ikke nok ladestasjoner og vanskelig å bygge celler i stort nok omfang til at det kan ta over i alle land, sa Koenigsegg.

Han hevder vektbesparelsen ved å slippe de store batteriene gjør Gemera til en skikkelig sportsbil. Målet er at vekten skal ligge på 1880 kilo. Bilen er nesten fem meter lang og ikke mer enn 1,30 høy. Bagasjeplassen er på 200 liter, med et bagasjerom foran og ett bak. Koenigsegg hevder rekkevidden med full tank og batteriet skal ligge på 1000 kilometer, da er kun 50 av dem fra batteriet.

Ifølge nettstedet Topgear.com, skal bilen gjøre null til 100 km/t på 1,9 sekunder!

I tillegg til denne «familiebilen», viste Koenigsegg frem høyhastighetsversjonen av Jesko. Jesko Absolut blir ifølge sjefen den klart raskeste bilen Koenigsegg noensinne vil bygge. Fartsrekorder er ventet i løpet av året. 125 av disse skal bygges, og kundene kan velge mellom en baneorientert bil, eller en mer hastighetsorientert versjon. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Svensken som regjerer
Koenigsegg viser resten av bilverdenen hvor skalet skal stå.
01:00
Publisert: