1400 kilo vekt, 1500 newtonmeter dreiemoment og 1600 hestekrefter. Det er basistallene for den nye modellen fra det svenske superbilmerket Koenigsegg.

Jesko heter den, og bak det noe underlige navnet finner vi faren til sjefen for bilmerket, Christian von Koenigsegg. Bilen var lenge tiltenkt navnet Ragnarok, men da faren passerte 80 år i fjor høst, ville superbilmakeren at bilen skulle ha samme navn som ham, altså Jesko.

Bilen etterfølger Agera-modellene og har en nyutviklet V8-motor på fem liter som på vanlig bensin yter 1280 hestekrefter, men om du heller fyller E85, øker det til 1600! Ifølge Top Gear skal bilen har en toppfart på over 300 mph, som betyr 482 km/t, selv om vi ikke finner noe tall på hverken akselerasjon eller toppfart i dokumentene fra produsenten.

Under presentasjonen av bilen forklarte Christian von Koenigsegg at den var rettet inn mot banekjøring, ikke maksimal toppfart. Det bærer også den gigantiske vingen bak bud om. Den skal bidra til å gi bilen et marktrykk ved 250 km/t på 800 kilo, og ett tonn ved 275 km/t. Det er adskillig mer enn forgjengerne av modeller fra Koenigsegg.

Inni har bilen et analogt instrument for måling av g-krefter. Som på mange andre modeller fra merket kan også her taket tas av, men det får ikke plass under panseret fordi Koenigsegg ikke ønsket å kompromisse på aerodynamikken.

– Skulle det begynne å regne, så kjører du bare fort hjem, sa Christian von Koenigsegg under avdukningen i Genève.

Jesko er den første modellen fra merket som har styring på bakhjulene. I tillegg har den en helt nyutviklet nitrinns girkasse som ikke bare er lett, men også superrask. Flere gir kan hoppes over, om man cruiser på motorveien og plutselig trenger umiddelbar akselerasjon.

Bilen skal håndbygges i 125 eksemplarer, som i Koenigsegg-sammenheng gjør den nesten masseprodusert. Prisen sies å bli rundt tre millioner dollar, eller omkring 26 millioner kroner før avgifter. Da menger den seg med andre hyperbiler som Mclaren Speedtail og Aston Martin Valkyrie.

Se Koenigsegg-medeier Bård Eker vise modellene som sto i Genève i 2016: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det er lenge siden markedet har vært så bra
Bård Eker viser tre biler i Genève. Samlet har de over 4000 (!) hestekrefter.
02:04
Publisert: