Den aldrende modellen Fiat Panda og konsernfetteren Jeep Wrangler får katastrofale resultater i en ny kollisjonstest fra Euro NCAP.
Førstnevnte selges ikke i Norge, men fikk 0, altså null, stjerner i testen. Ettersom det eneste sikkerhetsutstyret som er standard i denne modellen er en påminnelse om å bruke belte, får den ingen stjerner i testen. Det er likevel verdt å merke seg at bilen fikk fire stjerner da den ble testet i 2011. Det viser at kravene er langt strengere nå.
Jeep Wrangler er en helt ny modell for året, og i tillegg til beltepåminnelse, har den kun en fartsbegrenser som sikkerhetsutstyr, og oppnår derfor kun en stjerne.
Det er virkelig skuffende å se at en flunkende ny bil som settes i salg i 2018 uten noe automatisk bremsesystem eller filskifteassistanse. Det er på høy tid vi får se et produkt fra Fiat-Chrysler gruppen som tilbyr sikkerhetsutstyr som matcher konkurrentene, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
Solid elbil
Syv andre modeller oppnår toppkarakteren fem stjerner. To av dem hadde riktignok noen småproblemer. Med Hyundai Santa Fe opplevde man at biler med panoramatak risikerte å ødelegge sidekollisjonsputene. Hyundai har utbedret produksjonen og tilbakekaller tidlige biler for å utbedre feilen.
Også BMW X5 hadde problemer med kne-airbagen som ikke ble utløst korrekt ved frontkollisjonstesten. Noe av det samme skjedde også med 5-serien i 2017.
Euro Ncap-sjefen trekker frem de fem siste modellene som svært positive.
–For å være ærlig setter Audi Q3, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo V60 og S60 standarden som andre dømmes etter denne gangen, og andre produsenter gjør smart i å følge deres eksempel. Spesielt I-Pace demonstrerer at fremtidens biler vil være bra for miljøet, men også vil tilby et høyt nivå av sikkerhet, sier van Ratingen.