Euro NCAP kunngjorde onsdag resultatet fra sine tre siste kollisjonstester. Som ventet gjør Volvo S90 og V90 det svært bra i testen. Volvos varemerke er tett knyttet til sikkerhet, så det var definitivt ventet.

–Vi jobber hardt med å sikre at våre biler klarer alle sikkerhetskrav og at de består alle tester som byråene utvikler. Vårt hovedfokus er, og har alltid vært, sikkerhet i det virkelige liv. Automatiske nødbremsesystemer, som vår City Safety, representerer et stort steg fremover mot selvkjørende biler, som vi ser på som en nøkkelfaktor for å redusere trafikkskadede og døde, sier Malin Ekholm, som er sjef for Volvo Car Safety Centre i Volvo.

Volvo S90 gjorde det som ventet svært bra i kollisjonstesten utført av Euro NCAP.
Volvo S90 gjorde det som ventet svært bra i kollisjonstesten utført av Euro NCAP. (Foto: Euro NCAP)

Volvo V90 og S90 hadde den høyeste skåren av noen biler testet siste år, og er sammen med XC90 de første bilene som har fått full uttelling på testen for automatiske nødbremsesystemer. 

Ifølge en pressemelding fra Euro NCAP, som står for de mest anerkjente testene i Europa, imponerer Volvo på alle områder. De tre modellene som nå ligger på topplisten hos kollisjonstesteren er alle Volvoer.

Katastrofe for Ford

I sterk kontrast til dette kommer Ford muskelbil Mustang som kun oppnår to stjerner i kollisjonstesten. Grunnen er både bekymringer for sikkerheten for både voksne og barn, samt en bekymringsfull mangel på sikkerhetsutstyr som er vanlig på det europeiske markedet. 

–Vi har ikke gitt to stjerner i Euro Ncap-testen til noen av de ti største bilmerkene siden 2008, sier Matthew Avery, forskningsdirektør i Thatcham Research som forvalter testresultatene i Storbritannia.

Les DNs test av Ford Mustang: Børning for dummies

Resultatet avslører ifølge Euro NCAP, forskjellen på amerikanske testprosedyrer og europeiske. 

Blant annet var det ingen av airbagene foran som utløste seg nok i frontkollisjonstesten, og mangel på beltestrammere bak gjør sannsynligheten for skade høyere.

Informasjonsdirektør i Ford Norge, Anne Sønsteby uttaler dette i forbindelse med testen: «Ingen andre merker har like mange modeller enn Ford med fem stjerner i EuroNCAP – noe vi er veldig stolte av. Når det gjelder generasjonen Mustang som de har testet er det selvsagt en trygg bil. Det som har skjedd her er at EuroNCAP har testet en bil to år etter at den kom på markedet. Det er lenge når det kommer til biler og sikkerhet. I mellomtiden har det blant annet kommet en rekke førerassistanseystemer som EuroNCAP gir poeng for. Dette var ikke noe krav i 2015. Disse kravene kom først senere. Det er også verdt å merke seg at de fleste sportsbiler aldri blir testet i EuroNCAP, fordi de er for dyre. De nye kravene er mer rettet mot familiebiler og muligheten for barn og barneseter i baksetet -enn en ren sportsbil som Mustang er.

Ford jobber kontinuerlig med forbedringer med hensyn til bilsikkerhet, og kunder i Europa som bestiller en Mustang etter september 2017 vil motta en oppdatert versjon utstyrt med antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, avstandsvarsling med automatisk nedbremsing og filskiftevarsler.»

Her er de testede bilene:

–Mangler litt på Mercedes-kvalitet
Mercedes pøser på med ladbare hybrider. Her er den nye E-klassen.
01:19
Publisert:

Hør DN-podcast: De skal være eksperter på børsselskapene, men er gjennomgående for positive. Er aksjeanalytikerne kvalifiserte spåmenn eller en overtent heiagjeng? DNs Thor Christian Jensen, Morten Bertelsen og Marte Ramuz Eriksen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.