Her hjemme er milliardær og hotelleier Petter Stordalen i kjempetrøbbel som følge av koronaviruset. Lørdag skrev DN at 250 millioner kroner renner ut av selskapet hver måned så lenge krisen pågår. Det er bare småpenger sammenlignet med den tyske bilgiganten Volkswagen.
17. mars startet selskapet stengingen av flere fabrikker i Europa. Nå er bilproduksjonen i USA og Europa helt stoppet opp, og toppsjef Herbert Diess varsler at det vil koste dem to milliarder euro i uken, skriver Bloomberg.
Det tilsvarer 23,43 milliarder norske kroner og betyr at 139 millioner kroner smuldrer bort for hver time som går.
Selskapet har begrunnet stengingen med tilgang til deler, og som et grep for å begrense koronasmitten.
Salget har stoppet opp
Ifølge den amerikanske avisen er Volkswagen i en sterk økonomisk situasjon. Toppsjefen mener de kan holde fabrikkene stengt i flere uker, men frykter at krisen blir langvarig.
– Selv for et finansielt sterkt selskap som Volkswagen, er representerer denne eksepsjonelle situasjonen en akutt, økonomisk fare, sa Diess under en paneldebatt som ble kringkastet av ZDF, gjengitt av Bloomberg.
I Kina, som er selskapets største marked, har salget falt med 50 prosent sammenlignet med nivået før krisen. Utenfor Kina har bilsalget stoppet helt opp. Siden det kraftige, globale børsfallet startet 20. februar har Volkswagen-aksjen falt nesten 40 prosent på Frankfurt-børsen.
Får konsekvenser i Norge
Norges største bilkonsern Møller Mobility Group er blitt hardt rammet av koronakrisen. Selskapet selger blant annet Volkswagen-biler, og varslet denne uken at 750 ansatte blir permittert som følge av koronakrisen.
Samtidig kuttet toppsjef Petter Hellman lønnen med 30 prosent, og resten av konsernledelsen 25 prosent.
I Norge faller antall registreringer av nye biler. Tidligere i mars skrev DN at bilbransjen ber om utsettelse av engangsavgiften for å unngå konkurser.
– Vi opplever situasjonen som kritisk, og følger den tett fra time til time og dag for dag, sier Frode Hebnes, konsernsjef i forhandlerkjeden Bilia.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.