Bilprodusentene BMW-gruppen, Daimler AG, Ford Motor Company og Volkswagen-konsernet med Audi og Porsche har signert en intensjonsavtale om å bygge det største nettverket av hurtigladestasjoner i Europa. Målet er en rask utbygging av et betydelig antall stasjoner som gjør det mulig å foreta lengre reiser i elektriske biler.
–Fellesprosjektet er en milepæl som demonstrerer at konkurrenter kombinerer sine krefter for å øke mobilitet med elektriske kjøretøy, sier Harald Krüger, styreleder i BMW.
Starter neste år
Byggingen av nettverket som kan tilby effektnivåer opp til 350 kW er planlagt å starte i 2017. Første mål er å få omkring 400 ladestasjoner langs motorveier og gjennomfartsårer i Europa, mens innen 2020 skal kundene ha tilgang til tusenvis av ladestasjoner.
Nettverket skal bygges på standarden CCS (Combined Charging System). Bilprodusenter som allerede støtter CCS-lading er blant andre Volkswagen, General Motors, BMW, Daimler, Ford, Fiat Chrysler Automobiles og Hyundai. De andre hurtigladestandardene er Chademo og Teslas superchargere. Til sammenligning kan Teslas supercharger levere opptil 130 kW om du ikke må dele på strømmen med andre.
Mange nyheter
–Med vårt nye varemerke EQ lanserer vi vår nye elektriske produktoffensiv. Innen 2025 skal vi ha mer enn ti helelektriske personbiler tilgjengelig. Sammen med våre partnere lager vi nå den kraftigste ladeinfrastrukturen i Europa, sier Dr. Dieter Zetsche, styreformann i Daimer AG og sjef for Mercedes-Benz i en pressemelding.
De etablerte bilprodusentene kommer med en rekke elbilnyheter de neste årene. I tillegg til Mercedes kommer også produsenter som Volvo, Porsche og Audi på banen med elbiler de nærmeste årene.
Partnerne BMW, Daimler, Ford og Volkswagen-gruppen vil være likeverdige i et joint venture-samarbeid. Andre bilmerker vil også bli oppfordret til å delta i nettverket for å bidra til å etablere praktiske ladeløsninger for elektriske biler. (Vilkår)