Tesla-gründer Elon Musk slo på stortrommen da han i fjor lanserte en ny versjon av Teslas første Roadster.

Musk lovet en bil med en ytelse som overgår alt annet, og en akselerasjon som ingen tidligere har sett maken til.

Den nye Tesla Roadster vil være den raskeste masseproduserte bilen noensinne. Dette blir første gang noensinne at en bil har brukt to sekunder fra 0–60 miles i timen, sa Musk under lanseringen i november i fjor.

Musk lover at den nye Roadsteren skal gå fra 0–97 kilometer i timen på 1,9 sekunder. 0–160 km/t skal gå unna på 4,2 sekunder og toppfarten blir 400 kilometer i timen. Den nye Roadsteren vil ha et batteri på 200 kilowatt og vil kunne tilbakelegge 997 kilometer på én enkelt lading.

- Alt dette er verdensrekorder, som vi har oppnådd med prototypen, sa Musk. Han mener Roadster med sin ytelse for all fremtid vil fjerne «misforståelsen» at superbiler må gå på fossilt drivstoff.

For å sette de ytelsene til Roadster i perspektiv, så kommer en Formel 1-bil med de gjeldende restriksjoner ikke mye under 2,5 sekunder fra 0–100 kilometer i timen, mens den raskeste Ferrarien som er lov å bruke i ordinær trafikk trenger 2,4 sekunder på å klare det samme.

- Eksisterer ikke for batterier

Men det finnes de som tviler på Telsa-gründerens løfter – blant annet et ikke ukjent italiensk sportsbilmerke.

Lamborghinis sjeftekniker Maurzio Reggiani sa under et seminar arrangert av bransjetidsskriftet Automotive News at han tror det er en ren bløff at batteriteknologien klarer å innfri de løftene som Musk ga, skriver Electrek.

– Vårt mål er å lansere en supersportsbil og disse spesifikasjonene eksisterer ikke for batterier når det gjelder energi og effekt, sa Reggiani .

Reggiani sa at definisjonen på en superbil varierer avhengig av hvem man spør, men la til at for Lamborghini betyr det en toppfart på minst 300 kilometer i timen og at bilen kan fullføre tre runder på Nürburgring-banen

Selv om Reggiani og Lamborghini er skeptiske til elbiler, så vil de ikke fullstendig utelukke batteriteknologi. Lamborghini har blant annet et forskningssamarbeid med Massachusetts Institute of Technology (MIT) for å utvikle batterier med ytelse som passer superbiler. Og i november i fjor lanserte Lamborghini det Electrek kaller et elektrisk superbil-konsept med et «sinnssykt» utseende.(Vilkår)

Elektriske biler? - Å kaste bort en hel masse penger
Oljeboomen i Texas har satt fart på bilsalget. Ikke i noen annen delstat i USA selges det så mange store pickuper eller suver. Vil elektriske biler slå igjennom i den oljerike staten, slik Tesla har gjort i California?
02:02
Publisert: