En mer gammeldags, moderne bil enn Land Rover Defender er det nesten ikke mulig å oppdrive. Bilen er etterkommer etter selve ur-Land Roveren som debuterte i 1948 som engelskmennenes svar på Jeep. Under navnet Defender var den i produksjon til 2016, og nå kommer det snart en helt ny generasjon Defender.

Det har lenge vært spekulert på at den skulle gjenoppstå, og nå har Land Rover sluppet bilder av bilen som testes i Kenya. Der blir den ifølge produsenten «utsatt for utfordringer som setter nye standarder for hva en Land Rover kan prestere». Akkurat det sier egentlig ganske mye, for Defender har alltid vært en av bilene som er selve referansen når det kommer til terrenggående biler.

Som bildene over viser, er Defender også blitt testet under vinterlige forhold i Arjeplog i Sverige, og ifølge produsenten skal denne utgaven av bilen sette «nye standarder for hvor komfortabel og dynamisk en Land Rover Defender kan være, og som også setter nye standarder for hvilke prøvelser den kan utsettes for.» Første del av den setningen er neppe det vanskeligste å få til, men kombinasjonen av de to, er nok vanskeligere å få til.

Knight lærte å kjøre bil i en Land Rover
Tidligere Equinor-direktør John Knight viser frem Land Roveren sin fra 1948. Bilen ble først laget med aluminium og maling tiltenkt Spitfire–fly.
01:00
Publisert:

Defender lanseres senere i år, og går da i strupen på andre terrengikoner som Toyota Land Cruiser og Mercedes Geländewagen.

Les test av nye Geländewagen i AMG-versjon: Absurditet på fire hjul dn+

– I tillegg til tester i laboratorier har vi kjørt over 1,2 millioner kilometer i den nye Land Rover Defender gjennom alle typer terreng og i ekstremt klima for å sikre at det er den tøffeste og mest kapable Land Rover som noensinne er produsert, sier Nick Rogers, som er en av sjefene i Jaguar Land Rover.

Utseendemessig er det mye med bildene av testbilene som minner om søskenet Discovery. Bilen skal også produseres på samme fabrikk i Nitra i Slovakia, der også Land Rover Discovery produseres.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les test av Land Rover Discovery: Disco-feber dn+
Les test av Range Rover Velar: Årets kuleste suv dn+