I 2011 kom den minste modellen til Range Rover på markedet. Særegen design kombinert med relativt liten plass og terrengegenskaper fra storesøsknene til en høy pris var oppskriften. Den falt i smak hos mange. Nesten 2000 biler er registrert i Norge siden bilen kom.

Andre generasjon er akkurat avduket, og utseendemessig er det ikke lett å se at dette er en ny modell. Fotavtrykket skal ifølge produsenten være nesten identisk, men plassen innvendig er større. Lengre akselavstand gir to centimeter ekstra benplass for baksetepassasjerene. Bagasjeplassen er ti prosent større og rommer nå 591 liter. Det er i tillegg bredere og rommer enkelt en barnevogn eller et sett golfkøller. Plassen kan enkelt og raskt økes til 1.383 liter når den fleksible andre seteraden med som kan legges ned i tre deler er lagt ned.

– Under overflaten er det en konstruksjonsmessig og teknisk revolusjon. Arkitekturen er helt ny og kan romme både plugin og milde hybridsystemer der bare dørhengslene er uendret på karosseriet. Chassiset er bearbeidet i betydelig grad for å få mest mulig ut av det stivere karosseriet, og sikre den karakteristiske kjørekomforten og raffinementet i Range Rover, sier Nick Rogers, Executive Director for Product Engineering hos Jaguar Land Rover.

Matrix LED hovedlys, innfelte dørhåndtak og dynamiske blinklys kjennetegner den nye Range Rover Evoque.

For å vise at Land Rover følger med i tiden kan man erstatte skinninteriør med tekniske tekstiler som benytter resirkulert plast. Premiumbil med høyt plastpreg med andre ord.

Hybridløsning

Fra lansering kommer bilen som en 48-volt mildhybrid-løsning, og fungerer ved å hente energi som vanligvis går tapt under bremsing, og lagrer den i batteriet som er plassert under gulvet. Ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av når føreren bruker bremsen. Når bilen starter opp igjen brukes den lagrede energien om igjen og bistår motoren under akselerasjon og reduserer dermed drivstofforbruket til 0,56 liter på milen eller et CO2-utslipp på 149 gram per kilometer.

Fremdriften kommer fra firesylindrede Ingenium bensin- og dieselmotorer. Gjerrigste alternativ ved lansering er dieselmotor på 150 hestekrefter og forhjulsdrift med et utslipp på 143 gram per kilometer. Den gjør null til 96 km/t på 9,9 sekunder. Kjappest er bensinmodellen på 300 hestekrefter som gjør samme øvelse på 6,3 sekunder.

Mest spennende for det norske markedet er en plugin hybrid som kommer med en 1,5-liter tresylindrede bensinmotor på 200 hestekrefter samt en elektrisk motor som skal bringe utslippet ned på 45 gram per kilometer, ifølge Autocar. Denne modellen kommer ikke før i 2020.

Terrengkapabel og smart

Evoque kommer selvsagt med firehjulsdrift om du ønsker. I tillegg registrerer «Terrain Response 2»-teknologien automatisk hva slags underlag bilen kjører på, og justerer oppsettet i henhold til dette. Bilen kan vade opptil 60 centimeter, som er ti mer enn før.

Les test av Range Rover Velar: Årets kuleste suv

Land Rover skryter av at dette er første bil med Ground View-teknologi, som på en effektiv måte skal gjøre panseret usynlig ved å projisere kamerabilder på den øvre skjermen for å vise føreren en 180 graders visning under fronten av bilen. Dette skal være nyttig ved innkjøring i vanskelige parkeringsplasser eller ved offroad kjøring.

Artig er det også at bilen kommer med «ClearSight»-sladrespeil som består av en hd videoskjerm som viser hva som skjer bak bilen, dersom utsikten bakover blir hindret av passasjerer eller store gjenstander.

Evoque blir den første Land Roveren med Smart Settings som benytter algoritmer for kunstig intelligens for å lære førerens preferanser, og ifølge produsenten fungerer som en butler i bilen. I tillegg til seteposisjonen, musikk- og klimainnstillinger kan Evoque også kontrollere preferanser for innstillingen av rattstammen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

BMWs luksus-suv har ankommet Norge: –Har aldri kjørt en sterkere suv
04:00 Min
Publisert: