Båtene som fant seg nye eiere på Finn.no i mai i fjor, hadde i gjennomsnitt ligget ute til salgs i 20 dager. Nå er liggetiden halvert til ti dager. Ti prosent av båtene blir nå solgt samme dag som de er annonsert, ifølge Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler hos Finn Motor.

– Gjennom hele mai har vi sett et ekstremt godt båtmarked på Finn.no. Det er den beste måneden vi har hatt på noensinne, sier han.

Den tidligere rekorden ble satt i juli 2019 med 6,7 millioner besøk. Status torsdag kveld passerte Finn.no 7,25 millioner. Det er i løpet av april og mai solgt dobbelt så mange båter som i samme periode i fjor.

Lite prutningsmonn

Ryhjell sier han har hørt flere historier om budrunder og opplever at det er lite prutningsmonn i år.

– Ser vi på annonseprisen på det tidspunktet båtene ble markert solgt, ser vi at snittprisen på båtene som er blitt solgt i år har økt med 7,5 prosent. Det har vært en volumøkning på åtte prosent i antall annonserte båter, men alt tyder på at denne veksten ikke helt matcher den ekstreme etterspørselen, sier han.

Daglig leder i bransjeorganisasjonen Norboat, Leif Bergaas, regner med at lagrene hos båtforhandlerne vil være tomme til høsten og at det på grunn av svak krone vil bety et kraftig prishopp neste år.
Daglig leder i bransjeorganisasjonen Norboat, Leif Bergaas, regner med at lagrene hos båtforhandlerne vil være tomme til høsten og at det på grunn av svak krone vil bety et kraftig prishopp neste år. (Foto: Emil Weatherhead Breistein)

Også båtbransjeorganisasjonen Norboat merker trykket. En spørreundersøkelse blant 50 av deres medlemmer viser at nær 60 prosent sier året blir vesentlig bedre eller bedre enn i fjor. Men det er ikke jubel over hele linjen; ni av 50 medlemmer tror 2020 blir dårligere.

– Det er store regionale forskjeller. Særlig på Østlandet og Sørlandet, og delvis også på Vestlandet, er det veldig god fart, sier Leif Bergaas i Norboat.

– Så er jo det store spørsmålet om det vi ser bare er en forskyvning som følge av korona og utsikter til en sommer i Norge eller om året som helhet også blir bra. Jeg tror det siste er tilfellet. Det vil jo, slik det ser ut nå, være fullstendig støvsuget for båter når høsten kommer. Og når lagrene er tomme, ligger bransjen også godt an foran 2021. Og når folk blir hjemme og forhåpentligvis får smaken på båtlivet, kjøper de kanskje enda større båt neste år. For alle aktørene som selger utstyr eller driver verksteder, er det også rekordmye å gjøre ettersom båtfolket i år investerer i stadig nytt utstyr, det være seg baugpropell eller ankervinsj, sier Bergaas.

Varsler betydelig prisøkning

Brorparten av alle fritidsbåter som selges i Norge produseres i utlandet, særlig i Polen og Finland, og betales dermed i euro. Foran årets sesong ble de fleste båtene bestilt og betalt før koronakrisen og en svekkelse av den norske kronen på rundt 20 prosent mot euro.

Til høsten, når lageret er tomt og nye båter skal betales, er Leif Bergaas forberedt på at prisene således kommer til å gjøre et realt hopp.

– Ja, prisstigningen vil bli større enn det som er normalt. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.