I august kommer Harley-Davidson ut på gaten med sin første elektriske motorsykkel kalt LiveWire. Nå skal altså merkevaren som har definert motorsykkelklubber og en opprørskultur levere en så å si lydløs tohjuling med miljøpreg.

Produksjonsversjonen av LiveWire er vist under elektronikkmessen CES i Las Vegas forrige uken, og med det slipp av nye tekniske opplysninger. Sykkelen skal ha en rekkevidde på 110 miles, eller omkring 177 kilometer. Null til 100 km/t skal gjøres unna på under 3,5 sekunder, og hele dreiemomentet er til stede hele tiden.

Prisen i USA er satt til 29.799 dollar, eller drøye 250.000 kroner ut fra gjeldende kurs. I USA er den dermed prislagt som en av de dyreste modellene fra Harley-Davidson. En Harley-Davidson Ultra Limited koster i USA omtrent det samme. I Norge koster denne modellen 454.900 kroner, uten at slike priser kan sammenlignes direkte.

Produsenten kaller selv LiveWire for verdens mest tilkoblede motorsykkelopplevelse. Det gjøres gjennom appen Connect Service der man kan sjekke batteristatus, lokalisere sykkelen og få advarsler hvis noe skjer med sykkelen.

–Vi er på et historisk tidspunkt innen utviklingen av transport, og Harley-Davidson er i ledelsen. Innovasjon som beveger kropp og sjel har alltid vært hjertet i vår merkevare, og dette neste kapitlet i vår historie handler om å skape produkter og muligheter for eksisterende og aspirerende ryttere uavhengig av alder og livsstil, sier Matt Levatich, toppsjef for Harley-Davidson.

Hvordan tradisjonelle Harley-kunder tar imot nyheten gjenstår å se.

– Det er en spennende sykkel. Men det er en stor kundemasse som må omvendes. Jeg tror de satser veldig på å tiltrekke seg yngre kunder. Det viktigste for Harley selv er at de må få folk til å prøve en elektrisk motorsykkel, sa Stig-Roar Martinsen, redaktør i motorsykkelbladet Bike til DN i februar i fjor.

Han er en av dem som har kjørt prototypen av den elektriske Harleyen.

– Det er selvsagt en del ulemper, med rekkevidde og ikke minst lyd, sa Martinsen.

Norske priser skal offentliggjøres i slutten av måneden, og sykkelen skal leveres i USA og i enkelte markeder i Vest-Europa fra august.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vårens motorsykler
Geir Andreas Arnestad, daglig leder for AMD Motorsykler AS, viser frem vårens mest solgte motorsykler.
01:07 Min
Publisert: