– Vi fikk oss mange på trynet i 2017. Likevel ble det tredje beste året for Lexus i Norge noensinne. Vi nådde 1000 biler på nyttårsaften, sier Knut-Erik Jahnsen, sjef for Toyotas luksusmerke Lexus.

Først og fremst tenker han nok på regjeringens bilavgiftspolitikk, der hybridene som ikke er ladbare mistet sitt fradrag for vektavgiften. Lexus solgte utelukkende hybridmodeller i Norge i fjor, altså biler som drives av en bensinmotor, men som også har en elmotor samt et batteri som gjør at bilen kan kjøres i kortere perioder uten at forbrenningsmotoren er i gang, eller «self charging hybrid» som Lexus så fint selv kaller det.

Sikter på plugin

I segmentene Lexus konkurrerer i, har mange av konkurrentene hybridmodeller som kan lades via strømnettet. Disse bilene fikk en liten innstramning i statsbudsjettet som ble vedtatt for i år, men er fremdeles svært gunstig avgiftsbelagt.

Nå setter Lexus-sjefen ned prisen på noen av sine modeller, og lanserer et nytt budskap.

– Vi skal posisjonere oss mot plugin. Vi mener hybrid er en konkurransedyktig teknologi, og det blir den viktigste teknologien for Lexus frem mot 2030, sier Jahnsen.

Senere i år kommer en modell som skal gi mer salg i det lille nisjemerket. En mindre suv presenteres under bilutstillingen i Genève i mars, og Jahnsen har et mål om å selge 1500 til 2000 biler allerede om to år, som en del av merkets mål om å selge 100.000 biler i Europa på samme tid.

Den nye modellen fra Lexus baserer seg på UX konseptbilen som ble vist i Paris i 2016.
Den nye modellen fra Lexus baserer seg på UX konseptbilen som ble vist i Paris i 2016. (Foto: Lexus)

– Kunne man ikke bare lagt ned hele satsingen i Norge, det er et lite marked, som etterspør andre modeller enn dere tilbyr?

– Det kunne man, men det har aldri vært tvil. Markedsandelen i Norge er høyere enn i svært mange land i Europa. Kun Baltikum har høyere markedsandel enn oss. At vi klarte 1003 biler i fjor var like viktig som at de klarte 100.000 i Russland, er mitt genuine inntrykk, sier Jahnsen.

Les DNs test av Lexus' spektakulære nyhet fra i fjor: Lexus' nyeste hybrid forsvarer prisen på 1,2 mill. dn+

40.000 kroner ned

I år lanserer Lexus i tillegg en oppdatert NX, som konkurrerer mot ladbare hybrider som Mercedes GLC og Volvo XC60. Her setter Lexus ned prisen med 40.000 kroner, til tross for at modellen fikk omkring 17.000 kroner høyere avgift ved årsskiftet. Samtidig holdes prisen for den større RX-modellen nesten uendret, selv om også den fikk økte avgifter.

– Vi går langt for å støtte salget. Både importør og fabrikken vil gjerne beskytte forhandlernes investeringer, sier Jahnsen om spleiselaget for å senke prisene.

– Vår største utfordring nå er at det er for få som vurderer oss. I tillegg har vi for små markedsbudsjetter til å gjøre oss synlige, sier Jahnsen.

Lexus har ikke helt meldt seg ut av elbil-karusellen. Morskonsernet Toyota har kunngjort at det skal komme en elbil på tidlig 2020-tall.

– Vi trenger ny teknologi, det ligger i kortene fremover, sier Jahnsen.(Vilkår)

Åpenbart at det har gått med en del kyr når de har laget dette interiøret her.
Lexus LC 500h er en bil det er litt vanskelig å forstå seg på. Men den er svært gjennomført.
02:26
Publisert: