Mens folk flest kjøper Tesla Model 3, Nissan Leaf eller står på venteliste på en av de nye elbilmodellene som kommer neste år, flokker de rikeste i Norge seg rundt spesielt en ny bilmodell.

– Vi har nå tippet 150 G-Klasse-kontrakter siden vi åpnet for salg av den nye modellen våren 2018, sier Audun Hermansen, kommunikasjonssjef for Mercedes hos importøren Bertel O. Steen.

Bestillingene på ett år overgår salget av Mercedes Geländewagen de siste ti årene, med tre ganger! Det gir utfordringer også logistisk.

– Slikt er det vanskelig å planlegge for, men over 40 ekstra biler til Norge har heldigvis kuttet leveringstiden fra 2022, til tidlig 2021. Venteliste på dieselbil er ikke hverdagskost i vårt marked, sier Hermansen.

Bilen er den samme modellen som gikk under betegnelsen børstraktor på 80-tallet.

Les DNs test av bilen: Absurditet på fire hjul dn+

Milliardærenes favoritt

Går man gjennom registreringsdataene for den nye generasjonen Geländewagen, er det tett mellom navnene som også figurerer på listen over Norges rikeste.

– Det er en god blanding av tidligere og nye entusiaster, men unektelig også en yndling blant velbemidlede, sier Hermansen.

I kretsen rundt en av Norges aller rikeste menn, Kjell Inge Røkke, er dette en ekstremt populær bil. Ikke bare har Røkke, som Kapital anslår er den femte rikeste i landet med en formue på 35,5 milliarder kroner, en selv. Også hans eks-kompanjong, Norges 18. rikeste, Bjørn Rune Gjelsten har kjøpt en tilsvarende bil, AMG-versjonen med 585 hestekrefter. Det samme har også Røkkes datter, Elisabeth Monsen Røkke.

Sitter som en konge i verdens beste bil
Den er like firkantet som før og koster skjorta, men du kommer deg frem der du vil.
02:24
Publisert:

De fleste registreringene av G-klasse, som den kalles, er av den sterkeste G 63 AMG-modellen. Denne har en startpris på godt over 2,5 millioner kroner. Dette er altså prisen før kunden legger på utstyr, som det ikke er uvanlig at kan ende opp med en ekstra regning på flere hundre tusen kroner.

Monica Tønnesen Reitan, ekskonen til Ole Robert Reitan, står også registrert med en slik bil. Hun er åpenbart tilhenger av motorsterke, store suver, ettersom hun også står registrert med en to år gammel Bentley Bentayga i motorvognregisteret.

Ellers er bilen sterkt representert hos folk som har gjort penger på eiendom. Denne uken fikk Thor Johan Furuholmen sitt eksemplar. Han har ifølge Kapital en formue på 1,3 milliarder kroner. Også Joachim Sandvold i Sandvoldgruppen og Thomas Fredrik Werring Neslein, sønn av Norges 63. rikeste, Petter Neslein, har en slik bil registrert i sine navn.

Les også: Xtrem BMW dn+

Litt billigere

For de mer nøkterne milliardærene, finnes det billigere varianter av bilen. G 500 koster fra i underkant av to millioner kroner, hvorav 150.000 er spart i avgifter til den norske stat. Bilen har fremdeles V8-motor som brummer godt, og 422 hestekrefter som frakter deg raskt opp i fart.

Hittil i år er det registrert åtte av denne modellen som personbil. Den mest kjente eieren er investoren Harald Moræus-Hanssen. Riktignok falt formuen ifølge Kapital med en halv milliard, men han har likevel nok til å unne seg en ny børstraktor.

Den norske importøren er også i gang med å levere ut innstegsmodellen, den dieseldrevne G 350 D. Denne har en startpris på 1,8 millioner kroner. Forrige generasjon av denne modellen ble i sin tid kalt verdens beste bil, av DNs bilanmelder.

Til tross for at det er en ny bil, er det lite som skiller bilen fra tidligere generasjoner eksteriørt.

– Hva skyldes det egentlig? Den gamle var da vel heller ikke 100 prosent håpløs de siste ti årene?

– Vel, du har rett i at G-Klasse ikke har vært en ueffen bil de siste 10 årene heller, men denne gangen er det snakk om en helt nye bil. Kun klassiske elementer som låselyd, utforming, gripehåndtak og ekstrahjul på bakluken er med fra forrige generasjon. Den har i praksis blitt en helt annen bil å kjøre på vanlig vei, noe som antagelig øker andelen mennesker som føler de kan bruke G-Klasse i hverdagen, sier Hermansen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.