Det har lenge vært kjent at Mini skal komme som elbil, og importør BMW Norge har nå åpnet for reservasjon av bilen som settes i produksjon til høsten.

Nesten ingen tekniske opplysninger for den nye elbilen er gitt. Hvor mange som siden reservasjonsløsningen åpnet torsdag i forrige uke, som allerede har betalt inn 10.000 kroner for å reservere en plass i bestilingskøen, ønsker ikke importøren å gå ut med.

–Det er selvsagt hyggelig at det er interesse for antall reservasjoner allerede, men foreløpig deler vi ingen tall, skriver informasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge i en epost til DN.

Elbilen er bygget på tredørskarosseriet fra den konvensjonelle modellen.
Elbilen er bygget på tredørskarosseriet fra den konvensjonelle modellen. (Foto: Mini)

Åtte års venting

Allerede i 2011 prøvekjørte vi en av de 600 Mini E-testbilene som morselskapet BMW bygget for å bane vei for konsernets elektriske biler. Da var baksetet byttet ut med batterier, som ga bilen en rekkevidde på mellom 13 og 17 mil. Testene fra disse bilene ga grunnlaget for BMW i3 som kom i 2013.

Mye har skjedd siden da, og BMW i3 har blant annet fått et batteri som lagrer langt mer strøm enn det gjorde i starten. Nå har i3 en oppgitt rekkevidde på 31 mil.

Foreløpig er det ikke sluppet mye tekniske data for Mini Cooper SE som den skal hete. Autocar har testet en prototyp, og hevder den skal ha et batteri på 92 Ah, som gir en praktisk rekkevidde på omkring 260 kilometer.

Motoren er den samme som sitter i BMW i3s, som yter 184 hestekrefter. Vekten skal ifølge samme nettsted være 130 kilo mer enn en Cooper S, det betyr i tilfelle 1330 kilo, som må sies å være lett i elbilsammenheng.

Les test av BMW i3s: Melker elbilmonopolet dn+

Har en ladbar

Batteriene sitter i midtkanalen og der drivstofftanken før satt, og danner altså en T-formasjon som skal gjøre endringene fra den konvensjonelle modellen minimale, så denne har også baksete. Tyngdepunktet er lavere enn i en vanlig Mini, og dermed skal kjøreegenskapene også bli sportslige og gi en fin gokart-følelse, slik vi kjenner fra andre Mini-modeller.

Til elbilen settes i produksjon i november, er den ladbare hybridversjonen av Mini Countryman, bestselgeren her i landet med 184 registreringer så langt i år.

Mer informasjon om Mini Cooper SE blir tilgjengelig når det åpnes for endelig bestilling, før produksjonsstarten i november, heter det i en pressemelding fra Mini.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

To ting vil gjøre denne suven populær i Norge
Andre generasjon Mini Countryman har vokst, samtidig som den har en løsning som kan gjøre den til en bestselger på det norske markedet. Se video fra vår prøvekjøring av nykommeren.
02:06
Publisert: