Saken er oppdatert med kommentar fra Oslo Taxi.


– Vi skal gi ytterligere incentiver for folk som er nære ved å kvitte seg med bilen sin, i tillegg ser vi et marked i forretningssegmentet som kan synes at det er mer hensiktsmessig enn drosje, sier Espen Dyb Løvold, nylig påtroppet som sjef for NSB Bybil as.

Selskapet er en del av NSB-konsernet og er nå i sluttfasen av testing slik at det innen årsskiftet skal stå 250 elbiler tilgjengelig for folk rundt omkring i Oslo.

– Så dere skal få drosjenæringen på nakken?

– Jeg er sikker på at denne kan erstatte en del drosjeturer. Det er en del korte turer som kan erstattes. Eller om du skal på kontrabassøving en gang i uken, for eksempel, sier Dyb Løvold.

I mobilitetsbransjen skjer det åpenbart mye for tiden. I forrige uke kom nyheten om at Norges største bilkonsern, Møller Mobility Group, går inn med penger i bysykkel-selskapet Urban Infrastructure Partner.

– Møller skal satse på sykler, og NSB på bybil, hva blir det neste?

– For eksempel er elektriske sparkesykler blitt populært i USA, men det er klart det er vanskelig å vite hva som kommer. Det skjer mye ting på innovasjon, sier Bybil-sjefen.

– Mange jobber for et bilfritt byliv. Hva med det?

– Vi er med på det. Vi skal etablere parkeringsplasser, kalt «hotspoter», så tar man denne bilen inn mot byen og kollektivt videre til bykjernen. Det er i tillegg mye igjen av Oslo mellom Ring 1 og 3, sier Dyb Løvold.

Appellerer til unge

I mars i år inngikk NSB en intensjonsavtale med Green Mobility, og den formelle avtalen ble underskrevet i sommer. Tidligere i høst ble det kjent at NSB Bybil as har valgt Renault som leverandør av elbilen Zoe til prosjektet.

Det danske selskapet Green Mobility ble børsnotert i 2017, og Oslo er den første byen utenom København, hvor selskapet etablerer seg. Selskapet tjener ennå ikke penger i Danmark, tredjekvartalstallene ble nylig lagt frem og da viste bunnlinjen et underskudd på 7,1 millioner danske kroner.

Bybilen trenger ikke returneres til et spesielt sted, men kan parkeres innenfor en definert sone i Oslo.
Bybilen trenger ikke returneres til et spesielt sted, men kan parkeres innenfor en definert sone i Oslo. (Foto: Kristin Svorte)

Selskapet hevder at investeringer i å bygge en franchiseorganisasjon tynger resultatet, mens driften i Danmark isolert sett er nærmere pluss. Antall brukere vokser, i tredje kvartal med nesten 5000. Samlet var tallet kommet opp i 34.500 brukere i København i starten av oktober, viser selskapets kvartalsrapport. Aksjekursen har likevel falt fra toppunktet i juni i år på 153,50 til 107,50 ved børsens stengning tirsdag 23. oktober.

Bildelingsselskapet ble stiftet i 2013, kom med sine første biler på gaten i 2016, og ifølge grunnlegger og styreleder i selskapet, Henrik Isaksen, er dette en tjeneste som appellerer sterkt til unge i København.

– Vi opplever at en del av våre kunder ikke ønsker å binde opp penger ved å eie eller lease en bil, som allikevel står stille det meste av tiden. De vil ha adgang til mobilitet når det passer dem, og de vil kun betale for den tiden de faktisk bruker bilen, sier Isaksen til Berlingske Tidende.

Flere løsninger

Den norske løsningen er en franchiseavtale hvor NSB etablerer samme type løsning i Oslo som Green Mobility tilbyr i København. Kunder må laste ned en app og registrere seg på den før man kan benytte tjenesten. Det koster ingenting i abonnement, men for hvert minutt du låner bilen. I København er gjennomsnittsturen på 22 minutter.

– Når skal dere tjene penger på dette?

– Vi trenger ikke drive ekstremt tight i starten, men satser på sorte tall fra 2020. Det vi går inn med er at vi leaser 250 biler i første omgang. Vi håper på 10.000 aktive brukere i løpet av 2019, sier Dyb Løvold.

Selskapet har en egenkapital på 20 millioner kroner

– Steg én er å gjøre det til en fryd å bruke. Det skal være lettvint og frydefullt, slik at Oslo-borgerne blir glade i bybilen. Deretter skal vi optimalisere tjenesten videre, sier Dyb Løvold.

Ikke konkurrent

–Vi ser ikke på NSB Bybil som en direkte konkurrent til drosjenæringen, og vil tro andre bildelingstjenester vil merke mer til denne satsningen enn oss, skriver informasjonskonsulent Tone Tufte i Oslo Taxi i en epost til DN.

Oslo Taxi mener det vil være positivt også for dem om flere dropper privatbilen.

– Med dagens fokus på delt mobilitet vil denne type tjeneste fungere som et supplement til kollektivtransport og taxi, skriver Tufte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bybils elektriske Renault Zoe blir snart et vanlig syn på veiene i Oslo.
Bybils elektriske Renault Zoe blir snart et vanlig syn på veiene i Oslo.
Audis første elbil på plass i Norge
7500 nordmenn har reservert Audi e-tron, nå får de endelig mulighet til å se den.
01:35
Publisert: