Det er glade dager i den norske bilbransjen, der rekordene står for fall.

– 2016 ble et fantastisk år. Det ble Påls år. Med det hoppet du gjorde i 2016, så blir det ikke så lett å hoppe etter deg, sier konsernsjef i Møllergruppen Terje Male, henvendt til sin forgjenger Pål Syversen.

I sitt siste år som konsernsjef for Norges største bilkonsern, slår Pål Syversen og Møllergruppen de fleste rekorder som kan slås.

– Det var det syvende år på rad med god vekst, etter 2009 som var litt ned etter finanskrisen. Det var vekst i samtlige virksomhetsområder. Vi hadde bare et par tre operative enkeltenheter med litt svake prestasjoner i 2016, og det er vanskelig å unngå med en så stor portefølje som vi har, sier Syversen.

Les om resultatet fra 2015: Søkkrike på dieselbiler dn+

Møllergruppen importerer og selger Volkswagen, Skoda og Audi til Norge, samt har virksomhet i både Sverige og Baltikum. Resultatet før skatt endte i 2016 på nesten 1,2 milliarder kroner, av en omsetning på 26,4 milliarder kroner.

 

– Som dere vet fikk vi god drahjelp av et knallsterkt ladbart år i Norge, der vi opprettholdt den ledende posisjonen. Det er hyggelig å se at Volkswagen har lagt sine nye planer som ser ut til å passe veldig godt for oss, med en massiv satsing på ladbare biler, og en ny ledelse som virker å tenke veldig mange av de samme tankene som vi tenker, sier Syversen.

Bransje i endring

– Litt av utfordringen vi står oppe i nå er at vi jobber med å motivere en organisasjon som går forferdelig bra, til endring. Vi er sikre på at vår bransje står fremfor et ganske stort skifte, sier Male som skal ruste konsernet for fremtiden.

– Kjerneproduktet vårt endrer seg dramatisk. En bil som er fullelektrisk, autonom og connected er et helt annet produkt enn det vi har sett de siste årene, sier Male.

– Etter 2025 kommer alle personbiler som selges i Norge til å være elektriske, og det må vi rigge oss for. Da må vi rigge oss for å selge andre biler med vesentlig lavere servicebehov og ta vare på inntjeningspotensialet på en helt annen måte enn vi gjør i dag. Det betyr en helt ny verdikjede, sier Male.

Les også om konkurrentens resultater: Setter rekorder med ladbare biler

Vokser i alle land

Møllergruppen importerte samlet for sine fem land 61.161 biler i 2016, en vekst på 4,5 prosent fra året før. 46.494 biler ble solgt gjennom Møllers egne forhandlere, i tillegg til 28.277 bruktbiler. På de 13 årene Pål Syversen har ledet konsernet har omsetningen firedoblet seg, og resultatet før skatt har tatt åttegangeren. 

Også Møllergruppens deleide finansieringsselskap opplevde en kraftig vekst i 2016, og er nå Norges største leasingselskap.

– Det er en formidabel vekst i forvaltningskapitalen. Totalt sett ble det tegnet over 27.000 nye kontrakter og 28.000 biler ble forsikret gjennom Volkswagen Bilfinans. For oss så er dette et bevis på at vi har lykkes veldig godt med en villet strategi, og det er å bundle produkter. Å tilby kundene en komplett mobilitetsløsning tror vi er en del av fremtiden, sier Male.

– Det er viktig for oss å forstå hva som skal være vår plass og posisjon innenfor et marked der vi tror mobilitetstjenester og ulike bildelingsplattformer, kommer til å få en større plass, sier Male.

Fortsatt sterkt marked

Personbilsalget i 2016 endte totalt på 154.603 biler, noe som var en økning på 2,6 prosent, mens varebilene økte med 8.3 prosent til drøye 36.000 biler. Av dette forsynte Møllergruppens merker seg grådig. 

Volkswagen endte opp med 17,2 prosent markedsandel, noe som er litt ned fra året før, til tross for flere registrerte biler. Skoda og Audi hadde en markedsandel på fem prosent hver. I tillegg er Volkswagen størst på varebiler, med en markedsandel på 28,6 prosent med sine 10.315 registreringer i Norge. Møllergruppen tror at markedet i 2017 blir omtrent som i 2016.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

To årsaker til at fremtiden er elektrisk
Den store stjernen på Volkswagen-standen i Paris, er en elbil. Terje Male i Møllergruppen forklarer her hvorfor.
02:32
Publisert: