– 2020 ble et kruttsterkt år, rent økonomisk sett, sier administrerende direktør i Bilia, Frode Hebnes.

Bilforhandleren Bilia Personbil as eies av den svenske bilgiganten Bilia ab, og er i Norge autorisert forhandler og verksted for BMW, Mini, Lexus, Volvo og Toyota. Selskapet har forhandlere i Oslo, Viken, Innlandet, Vestfold – Telemark, og Trøndelag. I 2020 omsatte den norske delen for åtte milliarder svenske kroner, og endte med et driftsresultat på 444 millioner svenske kroner. Det er all-time high for syvende året på rad.

Annerledesåret

Første kvartal ble naturligvis preget av koronapandemien.

– Det minnet mye om finanskrisen, vi satte i verk mange kostnadsbesparende tiltak, også permitteringer, sier Hebnes.

Fire dager etter at statsminister Erna Solberg stengte ned det norske samfunnet, gikk Hebnes ut i DN og kalte situasjonen kritisk.

– Utviklingen ble bedre enn vi både trodde og håpet, sier Hebnes.

I første kvartal gikk resultatet ned, men de neste kvartalene ble det satt kvartalsrekorder hver gang. Selv om fjerde kvartal ble det beste i bilforhandlerens historie, var ikke alt bare fryd og gammen mot slutten av året. I slutten av november sa Volvo opp forhandleravtalen med Bilia for både Sverige og Norge, med en oppsigelsestid på to år.

– Det kom svært overraskende, men de er i sin fulle rett til å gjøre det, sier Hebnes.

Under Volvos resultatpresentasjon tidligere i februar, snakket Volvo-sjef Håkan Samuelsson om oppsigelsen av Bilia-kontrakten.

– Vi vil engasjere oss mer i hvordan biler selges i fremtiden. Tiden da kunderelasjonene bare ble bygget opp av forhandlerne tror jeg er forbi. Kundene kjøper biler direkte, og ringer til sentrale helpdesks, sa Samuelsson til Dagens Industri.

Bilia-sjefen tror ikke bilforhandlernes tid er forbi helt ennå, og har håp om at Volvo og Bilia finner en løsning.

– Vi har kjørt «business as usual» siden oppsigelsen, og håper på en løsning. Både Volvo, vi og kundene vil ha glede av et fortsatt godt samarbeid mellom Volvo og Bilia, sier Hebnes. Han poengterer at både bruktbilsalg og servicemarkedet ikke påvirkes av oppsigelsen, og at Bilias nybilsalg av Volvo utgjør omkring 7,5 prosent av Bilias totale resultat.

– Vi er mer avhengige av at det selges mange Volvoer, og at bilbestanden er høy, sier Hebnes.

Frode Hebnes i Bilias bruktbilavdeling på Skøyen. Bilia solgte over 1000 flere bruktbiler i 2020 enn året før.
Frode Hebnes i Bilias bruktbilavdeling på Skøyen. Bilia solgte over 1000 flere bruktbiler i 2020 enn året før. (Foto: Gunnar Lier)

Lite nettsalg, mye service

– Jeg tror fortsatt salgsorganisasjonen og forhandlerens rolle blir viktig en stund til. Man trodde for 20 år siden at det nesten ville være mer snakk om måneder fremfor år, før netthandelen ville ta over store deler av det tradisjonelle bilsalget. Nå ser vi fortsatt at nettsalget er svært lavt, hele 20 år senere er trolig andelen fortsatt mindre enn en prosent. Så i dette perspektivet blir timing, og trolig en balansert tilnærming, viktig også for tiden fremover, sier Hebnes.

For noen år siden lanserte Bilia en netthandelsløsning for sine brukte biler, uten at det på noen måte har tatt av.

Det som derimot har skutt fart, er Bilias omsetning på servicemarkedet. I 2020 endte resultatet for denne delen av virksomheten på 273 millioner kroner, med en margin på 14,6 prosent.

Bilia har lenge gjort det bra i ulike kundetilfredsundersøkelser, og utvikler stadig nye tjenester til sine kunder. Siden 2012 har Bilia tilbudt verkstedkundene et mer personlig forhold til verkstedet.

Her filmer serviceteknikeren Raja Sami Ullah utbedringer han mener denne bilen kan trenge. Kunden sier ja eller nei til reparasjonen.
Her filmer serviceteknikeren Raja Sami Ullah utbedringer han mener denne bilen kan trenge. Kunden sier ja eller nei til reparasjonen. (Foto: Gunnar Lier)

Hebnes viser vei inn til verkstedet, og vi går gjennom en maskin som automatisk registrerer bilens hjulstilling og sender resultatet til mekanikerens datamaskin. Mekanikeren filmer bilen, og kommenterer eventuelle utbedringer han mener må gjøres.

– Det har definitivt skjedd en hel del siden den tiden hvor mekanikere sto bortgjemt og nedgriset i et dunkelt belyst verkstedlokale, sier Hebnes, som sier disse tingene dokumenterbart fører til bedre kundeopplevelser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.