Ifølge Mercedes-Benz' egne opplysninger har over 2000 nordmenn reservert selskapets elektriske suv (EQC) siden det ble åpnet for reservasjoner for ett år siden. For en plass i køen måtte man betale 20.019 kroner.
Nå vil Mercedes-Benz Norge refundere hele reservasjonsbeløpet, ifølge en epost sendt ut til reservasjonsholdere torsdag. I alt dreier det seg om over 40 millioner kroner.
«For å prioritere kunder med en reell interesse for EQC innførte vi et reservasjonsbeløp på 20.019 kroner. Denne ordningen har fungert etter hensikten, men vi ønsker ikke å sitte på pengene dine lenger enn nødvendig», heter det.
Flere reservasjoner
Pr- og informasjonsansvarlig Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge bekrefter at selskapet har ønsket å bruke depositumet som et filter for å skille ut de reelt interesserte.
– Det koker rett og slett ned til at Mercedes-Benz er et høyinteressemerke og at elbil ikke er uattraktivt i Norge om dagen, sier Hermansen til DN.
Han avviser samtidig at tilbakebetalingen skyldes at selskapet opplever at reservasjonsholdere kansellerer.
– Den siste kanselleringen var før sommeren, og siden mars har kun syv kansellert. Så det har ikke vært noen flukt, eller der vi ønsker å komme folk i forkjøpet, sier pressekontakten.
Inkluderes Hyundai Kona og Porsches Taycan (tidligere Mission E) står over 30.000 nordmenn på venteliste for elbil i Norge, påpeker han. Mercedes fikk i fjor raskt 1000 bestillinger for EQC og dette har siden vokst jevnt, ifølge pressekontakten.
– Vi var så vidt over 2000, mens vi etter avduking nærmer oss 2150 reservasjoner, sier han.
Beholder plassen
Reservasjonsholdere trenger imidlertid ikke bekymre seg for å miste plassen i køen.
«Derfor vil vi refundere ditt reservasjonsbeløp, samtidig som du beholder din plass i køen», utheves det i eposten som ble sendt ut torsdag.
Mercedes-Benz' elektriske suv ble tirsdag avduket i Stockholm.
Halvannen time tok det før over 1000 kunder betalte 20.000 kroner for en bil de visst lite da Mercedes-Benz åpnet for reservasjoner på denne tid i fjor.
Den norske importøren, Bertel O. Steen, opplyste også denne uken at «mer enn 2000 nordmenn» har betalt depositum for å reservere en plass i køen på bilen som kommer sommeren 2019.
Etter det DN kjenner til finnes det imidlertid reservasjonsholdere med reservasjonsnummer over 4000. Men reservasjonsnummer er ikke lik nummer i køen, og reservasjonsnummerlisten inneholder flere unike, men ikke gjennomførte reservasjoner.
Norsk modell
Tesla var først ut med reservasjoner av denne typen. Selskapet fikk blant annet nær 400.000 reservasjoner globalt da det ble åpnet for reservasjon av «folkebilen» Model 3, våren 2016.
Reservasjonsbeløpet på 10.000 kroner/1000 dollar har imidlertid gått mot kjøpesummen i USA, og tilsvarende ventes for norske reservasjonsholdere i det bilen trolig kommer til Norge neste år.
Også Audi har åpnet for reservasjoner og depositum for sin elektriske suv e-Tron, der over 2500 personer betalte 20.000 kroner da Audi åpnet for reservasjoner i Norge i fjor. Bilen er ventet å være på markedet i år.
Jaguar har allerede begynt de norske leveransene av den elektriske suven Jaguar e-Pace. I fjor på denne tid hadde 850 nordmenn betalt 10.000 kroner for en rett til plass i køen.
Det er ikke kommet nyheter omkring eventuelle tilbakebetaling av depositum fra disse kanter. Samtlige aktører refunderer imidlertid reservasjonsbeløpet ved kansellering.
Levering om 12 mnd.
Norge er det første og eneste landet der Mercedes har innført en digital køordning. I andre markeder kan man registrere sin interesse ved nyhetsabonnement, men det er ingen køliste eller depositum.
I et norsk premiummarked der 70 prosent nå er elektrisk eller plugin hybrid, har Mercedes-Benz Norge oppfordret sine tyske kolleger å sende så mange EQCer til Norge som mulig. Offisielt er leveringsvinduet oppgitt til «midten av 2019».
– Det vil bli åpnet for salgskontrakter i andre kvartal 2019, sier pressekontakt Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.
EQC-reservasjonsbeløpet vil bli refundert innen syv dager til kortet man benyttet ved reservasjonen, opplyser Mercedes-Benz Norge. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.