Salget av elbiler i Norge falt med med seks prosent i 2016, fra 25.779 elbiler i 2015 til 24.222 i 2016. Det viser nye, oppdaterte tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken mandag kveld.
Statistikken tar med alle nyregistrerte biler, og tar ikke hensyn til biler som er i bestilling.
Tesla ned, og opp
Den amerikanske elbilprodusenten Tesla opplevde i 2016 en salgssvikt på 13,8 prosent sammenlignet med 2015. Salget falt fra 4039 til 3481 biler i 2016.
Men i årets siste måned var Tesla det desidert ledende elbilmerket. Tesla solgte i desember 688 biler, mer enn det dobbelte enn de nærmeste konkurrentene, tyske BMW og Volkswagen.
Bilsalget i Norge er i meget stor grad styrt av avgiftspolitikken og nye modelltyper. Svingninger i salget henger derfor ofte sammen med at kjøperne venter på en ny modell som kanskje kommer året etter, og som de til og med har bestilt.
Suksess for BMW og VW
Volkswagen (VW) beholder og styrker posisjonen som markedsleder i Norge, tross utslippsskandalen som har herjet bilprodusenten siden høsten 2015.
VW er fortsatt desidert mestselgende i Norge, både totalt og på elbiler, foran japanske Toyota. Tross en marginal salgsøkning til 26.574 kjøretøy, falt VWs markedsandel fra 17,5 til 17,2 prosent.
Men 2016 var en liten katastrofe for VWs elbilsalg, med nesten en halvering av salget til under 6000 biler.
Konkurrenten BMW tar samtidig steget forbi Volvo opp på pallen og er nå Norges tredje største bilmerke, både totalt og på elbiler. Det er særlig BMWs lille elbil i3 som har tatt norske bilkjøpere med storm.
– 2016 er uten tvil BMW i3s år. Den utgjør én tredjedel av salget vårt i år. At den var Norges mest solgte bil i november er en milepæl som også ble lagt merke til internasjonalt, sa Marius Tegneby, informasjonssjef i BMW Norge, til DN rett før jul.
Volvo taper terreng
Kinesiskeide Volvo faller mest blant de tradisjonelt store bilmerkene i Norge. Volvo er nå forbikjørt av tyskerne BMW og Mercedes, og det tidligere svenskeide bilmerket er nå helt nede på femteplass etter en salgssvikt på 12 prosent i 2016.
2016 var også året Volvo mistet posisjonen som mestselgende bilmerke i Sverige til Volkswagen.
Litt lenger ned på listen hadde også tyske Audi, japanske Mitsubishi og koreanske Hyundai et godt år i Norge, med en salgsoppgang på henholdsvis 14, 15 og 11 prosent.
For de to franske bilmerkene Peugeot og Citroën var salget i Norge i 2016 en katastrofe, med en nedgang 12–13 prosent for begge merkene. Mens landsmannen Renault solgte ti prosent flere biler i Norge i fjor.
Andre tapere i 2016 er japanerne Subaru og Honda, samt det indiskeide britiske bilmerket Land Rover.
Totalt ble det i Norge i 2016 solgt 154.603 biler, en oppgang på 2,6 prosent fra 2015.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.