I flere år har bilforhandlerne gått helt til topps blant bransjene når det kommer til kundetilfredshet i Norsk Kundebarometer. I år synker tilfredsheten for alle bilforhandlerne som er med i undersøkelsen, med unntak av Tesla.
Ifjor hadde elbilprodusenten Tesla det største fallet blant bilforhandlerne, et resultat som ble omtalt som en katastrofe for selskapet. I år er Tesla den eneste av bilforhandlerne som har høyere tilfredshet enn året før. Dermed hopper Tesla fra dårligst i bransjen, med en 51. plass totalt, til en 16. plass i år. Økningen på 3,9 poeng, er faktisk den sjette største økningen av alle bedriftene som er med i undersøkelsen.
– Tesla har kommet seg etter en smell. De leverte mange biler på kort tid og var ikke klar for å håndtere den situasjonen, sier Pål Silseth, som er prosjektleder for Norsk kundebarometer.
Voksesmerter
Han sikter til da Tesla startet utleveringene av Model 3 i mars i fjor. Blant annet ble det satt ny rekord for registrering av en enkelt modell på en måned, med vanvittige 5315 registrerte Model 3 i mars. Samlet ble det registrert nesten 15.500 nye Model 3 i fjor, noe som er det høyeste antallet for en enkeltmodell siden Bobla passerte 16.000 registreringer i 1969.
– Vi har vært gjennom en periode med voksesmerter, og det har ikke vært en ønskelig situasjon. Vi lar ikke denne fremgangen bli en hvilepute, men skal fortsette å jobbe også med tanke på bilene som kommer, sier Even Sandvold Roland, informasjonssjef i Tesla Norge.
Ifølge Roland er Tesla det eneste bilmerket som ikke bruker reklame, og derfor er tilfredse kunder svært viktig for dem.
– At kundene er fornøyde med produktene og tjenestene våre, er det som driver salget vårt, så vi er glade for denne fremgangen, sier Roland.
Mister kunder
Tesla har i år passert Toyota på laojalitet, og har de mest lojale bilkundene av alle. Bilforhandleren med de minst lojale kundene er Nissan.
– Ti poengs fall i lojalitet er ekstremt mye. Det innebærer at kundene i liten grad vil kjøpe merket igjen, sier Silseth.
Nissan Leaf har vært en veldig populær bil i Norge. Det er den mest solgte elbilen, med over 60.000 Leaf på norske skilter.
– Nissan vil virkelig slite fremover. Når konkurrentene kommer med sine elbiler, vil ikke Nissan klare og henge med. De traff jackpot med å være på riktig sted til riktig tid. Nissan hadde tilgjengelige biler når ingen andre hadde. Derfor ble de så store, sier Silseth.
Kjenner seg ikke igjen
Dette kjenner ikke informasjonssjef Knut-Arne Marcussen i Nissan Norge seg igjen i.
– Vi kjenner oss ikke igjen i at vi har så dårlig lojalitet, snarere tvert imot. Vi var først ute med masseproduksjon av elbiler i verden, og er nå på generasjon to av Leaf. Det er til høsten ti år siden den ble lansert. Jeg tror vi blir å regne med fremover, elektrifisering er en del av vår forretningsstrategi, og det kommer flere modeller fra oss, sier Marcussen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.