Audi A6 i sedan-versjon kom i Geneve i mars, men først nå viser Audi den viktigste modellen for det norske markedet, stasjonsvognen A6 Avant. Selv om de fleste nå venter på Audis første elbil, E-tron, som kommer mot årsskiftet, blir det fremdeles solgt en del biler i det som tidligere var premiummerkenes kjernemodeller; de store stasjonsvognene.

– Nye Audi A6 Avant er en stasjonsvogn fullspekket av banebrytende teknologi. Vi har gledet oss til å kunne vise frem denne helt nye modellen til det norske markedet, fordi den kombinerer de gode kjøreopplevelsene og de dynamiske linjene med alle de praktiske egenskapene det norske markedet er særlig opptatt av, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge i en pressemelding.

Velkjent Audi-grill på nye A6 Avant.
Velkjent Audi-grill på nye A6 Avant. (Foto: Audi)

Som de tidligere utgavene av A6 synes vi bilen gjør seg bedre som stasjonsvogn enn sedan, i tillegg får man bedre plass. Den nye Audi A6 Avant er 4,94 meter lang, 1,89 meter bred og 1,47 meter høy. Det er litt bredere og litt høyere enn forgjengeren. Mens sedanens bagasjerom tar 530 liter, kan Avanten ta 565 liter, eller 1680 med bakseteryggene lagt ned. Det er omtrent akkurat det samme som konkurrentene. Volvo V90 har 560 eller 1526 liter, mens BMW 5-serien tar 570 og 1700 liter. Vinneren i dette segmentet er fremdeles Mercedes E-klasse som har et bagasjerom på 640 eller 1820 liter. Likevel er det kanskje suv-klassen som stjeler mest kunder fra dette segmentet. Audis egen Q5 har for eksempel et bagasjerom på 550 liter, som øker til 1550 med baksetene ute av bruk. A6 Avant har heldigvis tredelt bakseterygg, som gjør det mer praktisk å ta med lange gjenstander.

Audi A6 Avant.
Audi A6 Avant. (Foto: Audi)

Med Audis fokus på teknikk, kommer selvsagt bilen med en rekke assistent- og sikkerhetsystemer. Bilen vil kunne leveres med parking pilot og garage pilot, som gjør at bilen selv sørger for parkering ved hjelp av myAudi-app’en, uten at sjåføren må sitte bak rattet. Alle motorer kommer med noe Audi kaller et mildhybrid-system, som skal redusere utslipp og forbruk ved hjelp av et litium-ion-batteri. Bilen har et 48 volt-system som kan gjenvinne opptil 12 kW fra bremsing.

Audi kaller MMI touch-systemet en «intelligent turpartner» som ved hjelp av stemmestyring henter informasjon fra forhåndslagret data i bilen og fra skyen gjennom navigasjonssystemet. Systemet skal være selvlærende basert på sjåførens kjøremønster og bilens forslag til kjøreruter er intelligent tilpasset den som kjører bilen.

De første bilene kommer til Norge til høsten. Norske priser er ennå ikke klare for Audi A6. Dagens modell starter på like under en halv million for sedanen og omkring 540.000 for avant. Konkurrentene ligger i omtrent samme prisleie. Volvo V90 starter på 530.000 kroner, mens BMW 5-serie stasjonsvogn starter på nesten 560.000 kroner. Det er liten grunn til å anta at Audi vil distansere seg vesentlig fra disse konkurrentene.(Vilkår)

Audi A6 Avant.
Audi A6 Avant. (Foto: Audi)

Her er Audis første elbil
Audi lettet på sløret for å vise frem sin første elbil i drøye 10 minutter på bilmessen i Genève.
00:35
Publisert: