Mandag åpnet Audi opp for nordmenn å kjøpe seg en plass i bestillingskøen for merkets første elbil, med navnet E-tron, som skal komme i 2018.

– Vi har rundet 1500 kunder og vel så det, som har reservert en plass i køen. Vi har hatt lister hos noen forhandlere etter at den første konseptbilen ble vist i 2015. Disse fikk registrere seg fredag, og mandag åpnet vi opp for alle, sier kommunikasjonssjef for Audi, Øyvind Rognlien Skovli til DN.

– Er dette eksisterende Audi-kunder?

– Det er både òg. Det er gledelig at vi har en bra andel av kunder som ikke kjører Audi i dag også, sier Rognlien Skovli.

– Når kommer bilen?

– Det har vi ikke nøyaktig klart ennå. De som reserverer nå får et nummer i køen, og den regulerer hvem som får bestille først, sier Rognlien Skovli.

Bilen ble første gang vist i Frankfurt i 2015. Produksjonsmodellen får ikke navnet Q6 som mange spekulerte i, men skal hete Audi E-tron.
Bilen ble første gang vist i Frankfurt i 2015. Produksjonsmodellen får ikke navnet Q6 som mange spekulerte i, men skal hete Audi E-tron. (Foto: Audi)

Bilen skal etter planen komme neste år, og produksjonsmodellen er basert på bilen som Audi viste første gang i 2015, konseptbilen Audi E-tron Quattro Concept.

Det er også denne bilen som kundene må forholde seg til foreløpig når det gjelder spesifikasjoner. Det betyr at bilen størrelsesmessig plasserer seg mellom suvene Q5 og Q7. Bilen har firehjulsdrift og skal ha en rekkevidde på over 500 kilometer fra et batteri på 95 kWh.

Til sammen har bilen tre motorer, én på forakselen og to bak. Motorene i konseptbilen har til sammen en effekt på 320 kW eller 435 hestekrefter. En boostfunksjon øker effekten over kortere perioder, til solide 370 kW eller 503 hestekrefter og dreiemomentet til over 800 Newtonmeter. Null til 100 km/t gjøres unna på 4,6 sekunder, mens toppfarten er regulert til 210 km/t.

Om spesifikasjonene forblir som dette på produksjonsmodellen vites ikke ennå, men det er i hvert fall dette 1500 nordmenn har overført 30 millioner kroner til Audi for å sikre seg. Dette er et depositum som tilbakeføres kunden hvis man angrer, eller trekkes fra kjøpesummen når den tid kommer. Audi har valgt Norge som pilotmarked for denne bilen.

Slik ser konseptbilen ut innvendig.
Slik ser konseptbilen ut innvendig. (Foto: Audi)


DN snakket med Audis toppsjef da han presenterte bilen:(Vilkår)

-Premiumkunden bør velge oss
Audi-sjefen viser frem det nye konseptet som han mener er et bedre valg enn Tesla kommende Model X.
01:42
Publisert: