2017 har vært nok et godt år for norske bilselgere og importører. DN tester en rekke biler i løpet av året, og noen av dem setter dypere spor enn andre. Her er våre favoritter fra året som har gått.
Årets småbil
De minste bilene har i løpet av året hevet listen når det gjelder funksjonalitet og utstyrsnivå. Blant de minste bilene er det selvsagt mange elbiler, men ingen av dem er like gode som den nye generasjonen av Ford Fiesta.
En helt grei bil med fine kjøreegenskaper er blitt en svært bra og velutstyrt bil med et kvalitetsinntrykk som er langt bedre enn forgjengeren. Fiesta leder an før også hovedkonkurrenten Volkswagen Polo kommer på markedet. Det er ikke fritt for at vi gleder oss til sportsmodellen ST kommer i 2018.
Årets elbilopp- og nedtur
2017 var spådd å bli et venteår for elbiler. Det ble det definitivt. Ikke bare venter vi på nye modeller, men også på modellen som allerede er på markedet. Opel Ampera-e er den første elbilen med skikkelig rekkevidde til en folkelig pris. Den var som skapt for det norske markedet, og er en finfin kompaktbil. Men så solgte GM Opel til franske PSA, og leveringene kom aldri skikkelig i gang.
Prisen har steget og Opel har gitt kundene leveringstider to år frem i tid. Innen da finnes det flere alternativer på markedet. Det som startet som en drøm, endte i et mareritt for Opel.
Årets beste suver
En av de mest spennende bilklassene er suvene som etter hvert finnes i en lang rekke størrelser og prissegmenter.
- Minst: En bil som går under radaren hos de fleste er Suzuki Ignis. Noe som kanskje ikke er så rart, så liten og uskyldig som den ser ut. Ikke noen typisk DN-bil, men den er en svært artig fargeklatt som leverer bra på kjøreglede og er en av de billigste bilene med firehjulsdrift som finnes på det norske markedet. Drøye 200.000 kroner gir mye sjarm for pengene.
- Mellomst: En annen bil som har tatt et steg opp er Mini Countryman. Ikke bare er den blitt langt større enn sin forgjenger. Den kommer også som ladbar hybrid. I tillegg til at den kan kjøres billig med tanke på forbruk, blir den kjapp og ikke minst relativt billig med denne motoriseringen.
- Større: Svenskene har virkelig levert over forventning med sine nye modeller. Den kanskje beste av dem alle er Volvo XC60. En bil som plasserer Volvo trygt i premiumklassen, også prismessig. En stor fordel er selvsagt at også den leveres som ladbar hybrid. Billigere og mindre brautende enn storebror XC90.
- Størst: I høst arrangerte DN biltest med norske bilimportører, og kåret da Mercedes' ladbare GLC til den beste store suven. Da tok vi også noen fornuftige hensyn. Det trenger vi ikke nå: For en fantastisk deilig bil Range Rover Velar er! Biler i prisklassen fra millionen og oppover skal gi en følelse av å være rik og vellykket. Det gir Velar i bøtter og spann. Ikke bare ser bilen spektakulær ut på utsiden, men her har de også fått dreisen på interiøret. Eneste lille ulempe er selvsagt det noe absurde over å kjøre gigantsuv med dieselmotor, men hva gjør man ikke for å føle seg vel.
Årets superbil
Når Mercedes i tospann med AMG lager en bil med navnet Mercedes-AMG GT R, er forventningene like høye som lydnivået under gasspådrag. I motsetning til andre AMG GT-modeller som for eksempel roadsteren C, er dette en kompromissløs bil som nesten blir for mye av det gode. Et voldsomt utseende står i stil med tiltrekningskraften og brutaliteten denne bilen utsondrer.
Årets opplevelse
Likevel er det en bil som er langt mer diskré og praktisk som ga den mest hårete bilopplevelsen i året som gikk. Samme motor som i bilen over, men i praktisk stasjonsvognkarosseri gir Mercedes-AMG E 63 S både hakeslepp, tilkalling av høyere makter og rekordrask akselerasjon.
Man skal selvsagt ikke kimse av konkurrentene BMW M5 eller Audi RS 6 heller, men AMG har en aura som er vanskelig å matche.(Vilkår)