Ifølge Audi har den nye RS 3 Sportback verdens mest kraftfulle serieproduserte motor med fem sylindere. Nå er det jo ikke så mange som bygger motorer med fem sylindere lenger, men likevel står det respekt av den 400 hestekrefter sterke 2,5-liters motoren. 

Det fører den opp i teten i kompaktklassen også. Inntil denne bilen kommer til sommeren, er det Mercedes med sin A 45 AMG som leder hestekrefter-kappløpet med 381 hestekrefter. BMW M2 har på sin side 370 hestekrefter.

Les også: BMWs beste dnPlus

Dette er en klasse av biler som har økt også her hjemme i det siste, ikke minst fordi bilavgiftene har dreid vekk fra avgift på hestekrefter som straffet slike biler hardt.

– Salget av S- og RS-modeller har hatt en eksplosiv vekst i det norske markedet det siste året. Med den nye RS 3 Sportback tilgjengelig har jeg stor tro på ytterligere vekst i dette segmentet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak i en pressemelding. 

Kjapp

Med 400 hestekrefter har den 33 flere enn forgjengeren. Samtidig er bilen slanket ved bruk av aluminium og andre lettvektskomponenter og blitt 26 kilo lettere. 

Les DNs test av dagens versjon: Hedonisme på fire hjul

Null til 100 kilometer i timen går unna på 4,1 sekunder. Det er ett tiendedel raskere enn konkurrenten fra Mercedes. Dreiemomentet på 480 Nm er tilgjengelig fra 1700 omdreininger og det varer opp til 5850 omdreininger. Bilens toppfart er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, men kan heves til 280. 

Audis femsylindrede motorer har også et eiendommelig og herlig lydbilde som vi er spente på å høre når bilen kommer. 

Billigere

I tillegg til sportsbilytelser er ikke bilen totalt håpløs til daglig bruk. Bagasjerommet er på 335 liter, men øker til 1175 om du legger ned baksetene.

Bilen har ikke fått norske priser ennå, men forgjengeren kostet før jul 860.000 kroner, før den fikk en avgiftslette på omkring 85.000 kroner ved nyttår. Ettersom CO2-utslippet på den nye modellen er på 189 gram, akkurat det samme som forgjengeren, er det mye som tyder på at denne bilen kan havne omtrent på samme nivå som forgjengeren. Avgiftene for bilen ligger på rundt 275.000 kroner.

Bilen vises under bilutstillingen i Genève i mars.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNs test av dagens generasjon:

Vår nye favoritt fra Audi
Audi RS 3 er uhyre rask og uhyre dyr. Ikke rart det er vår nye Audi-favoritt.
01:36
Publisert: