– Vi er et suv-intensivt selskap. Med tre suver og langt over 50 prosent av salget, skal suvene få oss til 800.000 biler i året, sa Volvo-sjefen Håkan Samuelsson, under lanseringen av kompakt-suven XC60 i Genève i mars for ett år siden.

Nå kommer neste modell som er bygget på samme plattform, denne gangen en mer ordinær stasjonsvogn, eller «herregårdsvogn» på volvosk, i andre generasjon V60.

– Familiebil-sjåføren er en viktig kunde for vår virksomhet og har vært det i generasjoner, den nye V60 hedrer denne tradisjonen, men tar den også mye lenger, sa Samuelsson, under avdukningen i Stockholm i forrige uke.

Bilen er bygget på merkets skalerbare SPA-plattform, som også er grunnlaget for XC60 og hele 90-serien, og er mye av grunnen til Volvos vekst både i salg og på bunnlinjen.

V60 har vært en relativt populær bil i Norge, spesielt siden den var Volvos første ladbare hybrid. Den nye generasjonen kommer også i to hybridutgaver.

Mye vil være velkjent i neste generasjon av Volvo V60.
– Mye vil være velkjent i neste generasjon av Volvo V60. Mer...

Borte er diesel-hybriden fra dagens generasjon. Nå får man den i T6 Twin Engine med 340 hestekrefter eller T8 med sine 390 hestekrefter. Skal man trekke slutninger ut fra hva slags motorer de andre Volvo-modellene selges med, kan man nesten gå forbi de to dieselmotorene og de to bensinmotorene i stillhet.

Ellers er det mye som er velkjent fra de andre Volvo-modellene i nye V60, med alt av sikkerhetsutstyr og visse selvkjørende egenskaper gjennom Pilot Assist-systemet.

Bilens skal komme på markedet til høsten.

Fransk gjenfødsel

Peugeots mellomklassemodell 508 har vi ikke sett mye til de senere årene er. Nå kommer også den i ny generasjon. Også denne kommer i september, men blir neppe så mye å se som Volvo nykommer. Først og fremst som følge av mangel på ladbare alternativer.

Nye 508 er lavere, lettere og mer aggressiv enn før.
Nye 508 er lavere, lettere og mer aggressiv enn før. Mer...

Det kommer ikke før høsten 2019.

«Flere kunder velger nå SUV-er foran de mer tradisjonelle familiebilene. For å kunne konkurrere er sedanene og stasjonsvognene avhengig av å by på større variasjon og en helt egen identitet – og det var bakgrunnen for designarbeidet som er blitt gjort med helt nye Peugeot 508», skriver Peugeot i en pressemelding.

Rattet er knøttlite.
Rattet er knøttlite. Mer...

Det manifesterer seg i en lavere profil enn før, med en aggressiv front med en stor grill samt 508-logoen på panseret, som ifølge produsenten er «et historisk nikk til klassikerne 504 og 504 coupé.»

Også i mellomklassebilen 508 finner vi i-Cockpit, et bitte lite ratt, berøringsskjerm på ti tommer og et head-up-display. Bilen skal være omkring 70 kilo lettere enn forgjengeren. Inntil den ladbare versjonen kommer, kan man velge mellom to bensinmotorer og tre dieselmotorer. Den kommer nok også etter hvert som stasjonsvogn, uten at det nevnes i pressemeldingen.(Vilkår)