En av grunnpilarene for BMW har vært bakhjulsdrift. Nå forlates denne til fordel for forhjulsdrift i merkets minste modell, tredje generasjon av 1-serien. Siden kompaktbilen ble lansert i 2004 har den hatt bakhjulsdrift.

Den nye generasjonen er bygget på samme arkitektur som de høyere X1, X2 og Mini Countryman, og ifølge produsenten skal bilen få bedre innvendig plass ved å flytte drivhjulene foran.

Kortere og bredere

Bilen kommer kun i femdørsversjon, og med sin lengde på 432 centimeter, er bitte litt kortere enn sin forgjenger. Bredden har økt med 34 mm til 180 centimeter og høyden er 1,3 centimeter høyere enn forgjengeren. Til tross for at akselavstanden er to centimeter kortere enn før, skryter BMW av at den innvendige plassen er større, takket være den forhjulsdrevne konstruksjonen.

Interiøret preges av nytt dashbord-design med den heldigitale instrumenteringen BMW Live Cockpit Professional. Ellers vil kundene kjenne igjen mye fra de større brødrene, som den ganske ferske 3-serien.

Les DNs test av BMW 3-serie: BMWs viktigste modell dn+

Fem valg

Ved lansering kommer bilen med to bensinmotorer og tre dieselmotorer, hvorav de to kraftigste får firehjulsdrift. Innstegsmodellen på diesel er 116d med 116 hestekrefter, deretter kommer 118d med 150 hestekrefter og deretter den firehjulsdrevne 120d med 190 hestekrefter.

På bensinsiden har 118i 140 hestekrefter, mens toppmodellen blir M135 med firehjulsdrift og 306 hestekrefter.

Les DNs test av konkurrenten: Påskekylling fra Mercedes dn+

Den nye 1-serie lanseres i september.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

BMW Z4 M40i: Størst. Sterkest. Men det er kanskje vel så moro å spare 300.000 kroner på lillebroren
01:51
Publisert: