BMW fyller på med modeller, nå skal den nye 8-serien kompletteres med en kabriolet-versjon av den luksuriøse og sportslige eleganten.

– Vi lover sofistikert kjøreglede i en luksuriøs og sportslig innpakning for fire. Liebhaberne blant oss har virkelig noe å se frem til, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby i en pressemelding.

Selv om det ser suv som er i tiden, fortsetter den tyske premiumprodusenten også med sine mer konvensjonelle modeller. Coupé-modellen er straks tilgjengelig på markedet, mens kabrioleten skal avdukes under bilutstillingen i Los Angeles senere i november. Men BMW gir seg ikke helt der.

«Rosinen i bratwursten»

– Vi kan bekrefte at det også vil komme en firedørs Gran Coupé-versjon av helt nye BMW 8-serie. Vi kan også fortelle at rosinen i bratwursten blir BMW M8, og den vil du etter hvert få som både Coupé, Cabriolet og Gran Coupé, sier Tegneby.

8-serie Cabriolet har en lengde på 4,84 meter, en bredde på 1,90 meter og en høyde på 1,34 meter. Akselavstanden måler for øvrig 2,82 meter. 8-serien er dermed litt kortere enn 6-serien, til tross for at BMW forsøker å posisjonere bilen en klasse høyere opp.

Bilen kommer på markedet i mars med to motorvalg. M850i xDrive har en 4,4-liters V8 motor på 530 hestekrefter som får den fra null til 100 km/t på 3,9 sekunder. Den mer folkelige modellen 840d xDrive har en treliters rekkesekser på 320 hestekrefter som bringer den fra null til 100 km/t på 5,2 sekunder. Begge modellene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic automatgirkasse og BMWs intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, som ifølge produsenten tendert mot bakhjulsdrift.

Stofftaket, som leveres i to farger, betjenes selvsagt elektrisk og kan åpnes eller lukkes på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t. Bagasjerommet er på 350 liter, og skal ifølge BMW kunne romme tre golfbager, mens baksetene kan felles ned 50:50 for å laste inn ski og annet. Bilen har altså en 2+2 seteutforming.

Millionbil

Basert på bilavgiftene i 2018, kommer bilen til å starte på 1,385 millioner kroner for dieselmodellen, og 1,864 for den spreke bensinmotoren. Dette er drøye 110.000 kroner mer enn for versjonen med fast tak.

Det er billigere enn konkurrenten Mercedes-Benz S-klasse kabriolet, som har en startpris på 1,967 millioner kroner for S 560-varianten med en V8-motor på 469 hestekrefter. Også den kommende Bentley Continental GTC kommer til å bli langt dyrere enn BMWs nye krumtapp. Samtidig har BMW også lagt godt på prisen fra forgjengeren 6-serie som denne modellen mer eller mindre skal erstatte.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

BMW utfordrer på øverste hylle
Med den gigantiske BMW M8 kaster tyskerne seg inn i kampen om luksuskundene.
00:53 Min
Publisert: