Tredje generasjon BMW X3 kommer til høsten, og allerede før tyskerne publiserte de første bildene av bilen mandag kveld har mange nordmenn vist sin interesse.
– Frem til mandag, før nye X3 var offisiell, hadde vi registrert nærmere 200 reservasjoner. Nå som vi kan dele bilder og mer informasjon forventer vi ytterligere interesse. Kundene som reserverer bil vil være de første som får anledning til å spesifisere sin bil med motor og utstyr, opplyser Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge i en epost til DN.
Det er åpenbart en trend å kjøpe bil lenge før den lanseres, og ofte lenge før man vet stort om bilen eller hvordan den ser ut. Jaguar skal nå ha over 700 reservasjoner for elbilen i-Pace som kommer neste år, Audi har over 2000 reservasjoner for sin elektriske suv E-tron. Opel solgte over 4000 Ampera-e før den var kommet til landet, mens Volvo også solgte massive mengder av konkurrenten XC60 før noen har sett bilen.
Første generasjon X3 kom på markedet i 2003, og var den første kompaktsuvene fra de tyske prestisjemerkene. Dagens generasjon kom i 2010, og siden 2011 er det registrert over 8600 nye X3 i Norge. Samlet kjører 1,5 millioner X3 rundt omkring i verden.
Suv-segmentet er den hurtigst voksende bilklassen, noe BMW og de fleste andre bilprodusenter vet å utnytte.
– Neste år utvider vi porteføljen ytterligere og lanserer de to helt nye modellene BMW X2 og BMW X7, sier Tegneby.
Ladbart kommer
Viktig for det norske markedet er at bilene kommer i ladbare versjoner. Foreløpig avslører ikke BMW noe om disse versjonene. Det som er klart er at X3 skal komme som en helelektrisk versjon i 2020.
– Helelektrisk X3 kommer i 2020. Nye BMW X3 har mange år foran seg, jeg har dessverre ikke anledning til å dele andre fremtidige motoriseringer/drivlinjer enda, skriver Tegneby.
Men med ladbare hybrid-drivlinjer på plass i en rekke andre modeller fra merket, er det mye som tyder på at X3 kommer som ladbar hybrid allerede før den elektriske versjonen. Mercedes har gjort suksess med sin ladbare konkurrent GLC 350e på det norske markedet.
Foreløpig kommer X3 med tre bensinmotorer og to dieselmotorer. Velkjente alle sammen.
Toppmodellen av den nye generasjonen blir M40i xdrive som har en sekssylindret motor på 360 hestekrefter og gjør null til 100 kilometer i timen på 4,8 sekunder. Dette er samme motor som sitter i toppmodellen av X4.
Større
Helt nye BMW X3 måler 471 centimeter i lengde, 189 centimeter i bredde og 168 centimeter i høyde. Sammenlignet med forrige generasjon har både lengde og akselavstand økt med rundt fem centimeter. Bakkeklaringen er på 20,4 centimeter. Bagasjerommet er identisk med dagens utgave med et volum på 550 liter, og 1600 liter med baksetene lagt ned.
Vekten er redusert med opp til 55 kilo, og vektbalansen er på 50:50 fordelt mellom for- og bakakselen.
Innvendig har X3 hentet elementer fra både 7- og 5-serie, for eksempel kan også en rekke funksjoner i X3 betjenes med enkle håndbevegelser i løse luften foran midtkonsollen dersom man ønsker det.
X3 har mange av de samme avanserte førerassistansesystemer og sikkerhetssystemer som man finner i BMW 7- og 5-serie.
Motorer
Til å begynne med lanseres helt nye BMW X3 med en bensinmotor i toppmodellen M40i og to dieselmotorer i xDrive 20d og xDrive 30d. Tidlig i 2018 følger motoralternativene xDrive 20i og xDrive 30i.
BMW X3 har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september og de første bilene kommer til Norge i november.
Prisene er ennå ikke helt klare, men vil bli omtrent som for dagens modell når man tar høyde for det utvidede standardutstyret som blant annet inkluderer automatgir, elektrisk bakluke, parkeringssensorer foran og bak, LED-nærlys, 18" aluminiumsfelger og en rekke online-tjenester. Dagens modell koster fra drøye 610.000 kroner med minste dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir, og fra 665.000 kroner for billigste bensinvariant.(Vilkår)