Hyundai har sluppet bilder av den nye generasjonen hydrogendrevne suv som offisielt kommer neste år. Dette er ifølge produsenten fjerde generasjon brenselcelle system, men andre generasjon produksjonsbil fra merket.

Allerede nå selger Hyundai sin hydrogendrevne produksjonsbil iX35 Fuel Cell på det norske markedet, men ettersom infrastrukturen ennå ikke er spesielt godt utbygd, er ikke salget overveldende. Det er til sammen blitt registrert omkring 45 slike biler på det norske markedet siden 2011. Denne bilen har en pris på 452.000 kroner.

En brenselcellebil skiller seg ikke vesentlig fra konvensjonelle biler innvendig.
En brenselcellebil skiller seg ikke vesentlig fra konvensjonelle biler innvendig. (Foto: Hyundai) Mer...

Mer effektiv og sterkere

Den nye modellen får en langt mer moderne design, samt et oppdatert og mer effektivt drivverk. Bilen har en energieffektivitet på 60 prosent, mot dagens modell som er på 55,3 prosent. Dermed får den en rekkevidde på 80 mil på en tank basert på den europeiske kjøresyklusen.

Ytelsene er også bedre enn på forgjengeren. Motoren yter 163 hestekrefter mot dagens 136. Bilen har også etter sigende overkommet kaldstartsproblemer slike biler skal ha slitt med. Den skal nå tåle temperaturer så lavt som 30 minusgrader.

Produksjonskostnadene skal også være lavere enn før. Selve bilen er også mer moderne enn tidligere, med førerstøttesystemer som vi ser er vanlige på konvensjonelle biler.

Bilen debuterer under teknomessen CES i januar neste år. Da får den også et navn.
Bilen debuterer under teknomessen CES i januar neste år. Da får den også et navn. (Foto: Hyundai) Mer...

Masse elbilnyheter

Bilen skal være spydspissen i Hyundai-konsernets satsing på lavutslippsmodeller der til sammen 31 modeller fra Hyundai og Kia skal lanseres innen 2020.

Det betyr ikke at selskapet låser seg til en teknologi, modellene består av hybrider, elbiler og hydrogenbiler.

En elektrisk versjon av den nye kompaktsuven Kona med en rekkevidde på 39 mil skal komme i starten av neste år. En elektrisk Genesis luksusbil kommer i 2021, mens biler med rekkevidde på 50 mil kommer etter 2021.

Hyundais første elektriske bil har vært en gigantisk suksess på det norske markedet. Hittil i år er det registrert over 1000 biler. Tidligere i sommer kunne Hyundai Motor Norge opplyse at leveringstiden på bilen er mellom åtte til 12 måneder, og at det er omkring 1500 norske kunder som venter på bilene sine.(Vilkår)

Her er én av veldig få elbilnyheter
Nye elbilmodeller glimrer med sitt fravær i Genève. Unntaket heter Hyundai Ioniq.
00:42 Min
Publisert: