Stasjonsvognen er ikke død, men at den sliter, er det liten tvil om. Det sørger bilkundenes hunger etter suver for. Blant annet har det ført til at Alfa Romeo ikke kommer med noen stasjonsvogn av sin nye Giulia. Italienerne mener suven Stelvio fyller behovet. 

Jaguar har ennå ikke skåret hånden av stasjonsvognen, til tross for at de i fjor kom med suven F-Pace. Riktignok er det ennå ikke kommet noen stasjonsvogn av den mindre XE, men nå er andre generasjon av XF Sportbrake vist for første gang.

Les test av sedanen: Slanket rasekatt

Dette er en bil som skal konkurrere mot den ferske BMW 5-serie Touring, Mercedes E-klasse stasjonsvogn og Volvo V90, altså et relativt kompetent felt av premiumbiler.

Jaguar skryter av sportslige kjøreegenskaper og sportsbilutseende med bagasjeplass på 1700 liter.

Jaguar XF kom i første generasjon i 2007, etterfulgt av en stasjonsvogn i 2012. Andre generasjon XF kom i 2015 og var adskillig lettere enn forgjengeren.

Jaguar har tatt pressebilder av nye XF Sportbrake i et landskap som kan minne om Norge, uten at vi har fått det bekreftet.
Jaguar har tatt pressebilder av nye XF Sportbrake i et landskap som kan minne om Norge, uten at vi har fått det bekreftet. (Foto: Jaguar)

Bilen kommer med flere bensin- og dieselalternativer, og den norske importøren tror sistnevnte fremdeles vil selge godt.

– AWD Twin Turbo 240 hestekrefter diesel blir volumselgeren, opplyser salgssjef Jacob Moer Aanonsen i Jaguar Land Rover Norge i en epost til DN. 

Bagasjeromsplassen er på 565 liter, det er midt mellom BMWs nye 5-serie på 570 liter og Volvo V90 på 560 liter. Bakseteryggene kan legges ned i tre omganger, noe som er praktisk.

Bilen kommer som flere av Jaguar og Land Rovers modeller med en vanntett aktivitetsnøkkel man kan ha rundt håndleddet, for å la bilnøkkelen bli i bilen når heftige sportslige og gjerne våte aktiviteter skal gjennomføres. Som seg hør og bør for aktive familier. Bilen har kapasitet til å dra henger på opptil to tonn. 

Jaguars designsjef Ian Callum mener XF Sportbrake har et vel så sportslig utseende som sedanen.
Jaguars designsjef Ian Callum mener XF Sportbrake har et vel så sportslig utseende som sedanen. (Foto: Jaguar)

Som for flere av konkurrentene kommer bilen med selvjusterende dempere bak, slik at bilen ikke lar seg påvirke av ekstra last.

– Bilen lanseres i Norge i november i år. Prisene er snart klare, skriver Moer Aanonsen.

Mandag viser Jaguar sin første elbil: konseptbilen I-Pace i Norge for første gang. Følg med på DN for mer om den bilen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hyttebilen
Alfa Romeo Stelvio er like egnet som transport til hytta som til operaen i Milano.
00:53
Publisert: