Selv om mye skjer på elbilfronten, er bensinslukernes tid åpenbart ikke helt forbi. Bare den siste uken har en rekke bilprodusenter vist sine nye store suver med voldsomme motorer. Og alle går på fossile drivstoff.

Også erkebritiske Aston Martin kommer nå på banen med sin første suv. DBX, som den heter, er kanskje den mest spennende av dem alle. Motoren er den samme V8-eren som sitter i sportsbilene DB11 og Vantage, og her yter den 550 hestekrefter. Aston opplyser også at deres SUV kommer også med noen nye finesser. Med «Pet package» får du for eksempel en portabel vasker, hvis du skulle være så uheldig at setteren er blitt skitten på tur. Er du av den aktive typen, kan kanskje «Snow package» passe bedre. Da følger det med skovarmere for å gjøre skituren hakket mer behagelig.

Tre stjernebiler

Fra Stuttgart kommer tre nye modeller fra Mercedes. Både luksussuven GLE og storebror GLS kommer i AMG-versjon. Bilene får en fireliters V8-motor med opptil 612 hestekrefter. Miljøalibiet ligger i et mildhybrid-system som skal gjøre det hele litt mer spiselig, og enda litt kjappere. Null til 100 km/t går for den sterkeste GLE S-modellen unna på 3,8 sekunder, mens syvseteren GLS med samme motor gjør øvelsen på 4,2 sekunder.

Selv om utseendet minner om forrige generasjon, er denne Mercedes-AMG GLE 63 S en ny bil.
Selv om utseendet minner om forrige generasjon, er denne Mercedes-AMG GLE 63 S en ny bil. (Foto: Mercedes)

Enda mer luksus kommer med nykomlingen Mercedes-Maybach GLS 600. Denne ble vist under bilutstillingen i Guangzhou i Kina, og skal tilby det ypperste Daimler-konsernet har å by på av luksus. Her skal Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan få litt å bryne seg på. Motoreffekten på V8-eren er tunet ned til beherskede 558 hestekrefter. Der den «folkelige» modellen rommer opp til syv, er baksetet her bygget med romslig plass og førsteklasses komfort til to. Champagne-kjøler og recliner-seter er selvsagt på plass. Disse er plassert 12 centimeter lenger bak enn i en ordinær GLS, noe som skal sørge for at dårlig benplass ikke er et tema. Et eget kjøreprogram for de adaptive luftdemperne skal gjøre komforten optimal i baksetet. Når sjåføren åpner døren, senker bilen seg, mens stigtrinnet skyves ut.

Selv på dette bildet, ser det ut til at det er mulig å sitte godt i Mercedes-Maybach GLS 600.
Selv på dette bildet, ser det ut til at det er mulig å sitte godt i Mercedes-Maybach GLS 600. (Foto: Mercedes)

I skyggen av E-tron

I Norge har Audi Q8 havnet i skyggen av elbilen E-tron. Ser man på prislisten er det kanskje ikke så rart. Men det var ikke bare Audi E-tron Sportback som hadde premiere forrige uke. Den nye toppmodellen RS Q8, og første fullvoksne suv med de to forbokstavene RS debuterte også. Det er selvsagt viktig for Audi å ha alternativer til konkurrentenes toppmodeller.

Les DNs test av Audi Q8: Audis dieselmarinerte ventepølse dn+
Audi RS Q8 tar deg, om du er god bak rattet, raskere rundt Nürburgring enn noen annen suv.
Audi RS Q8 tar deg, om du er god bak rattet, raskere rundt Nürburgring enn noen annen suv. (Foto: Audi)

RS Q8 får også en V8-motor på 600 hestekrefter, som bringer den fra stillstand til 100 km/t på 3,8 sekunder. 9,9 sekunder senere har speedometernålen passert 200 km/t. Tyskernes gentlemansavtale på en begrenset toppfart på 250 km/t kan forbigås bare du betaler for en egen pakke som øker den til 305 km/t. Også denne bilen har et 48-volts mildhybridsystem som skal redusere utslipp og gjøre bilen enda et hakk hvassere.

Ifølge produsenten skal dette nå være verdens raskeste suv, i hvert fall rundt Nürburgring. Tiden 7.42.2 skal være om lag syv sekunder raskere enn forrige rekordholder Mercedes-AMG GLC 63 S.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les DNs test av Mercedes-AMG GLC 63 S: I utakt med tiden dn+
– Rart det er lov på norske veier
Vi har testet det råeste på suv-fronten fra Mercedes-AMG: GLC 63s Coupe.
02:12
Publisert: