Allerede i starten av februar kjørte DN en kamuflert, og noe uferdig Skoda Enyaq på irske veier. Vi fikk til og med se den ferdige bilen, riktignok med mobilforbud og lange sperrefrister. Vi likte både hva vi så, og hvordan bilen var på veien.
Så kom nedstengningen av samfunnet, og hverken de mange tusen norske bilkundene som hadde bestilt bilen, eller vi i pressen hørte stort mer om bilen.
Tirsdag kveld har det tsjekkiske bilmerket endelig dratt presenningen av bilen slik at også kundene skal få se bilen.
Krystallfjes
– Dette er en stor dag for alle oss som er glade i Skoda. Helt siden konseptbilen Vision E ble vist for første gang i 2017, har vi sett frem til dagen i dag. Ikke minst har tusenvis av nordmenn ventet i spenning på å få se den ferdige produksjonsmodellen av Skoda Enyaq iV, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller as.
De karakteristiske ledlysene i grillen har Skoda selv kalt «crystal face».
–Vi kunne lage et nytt fjes med lys, ettersom vi ikke trenger grillen, sier sjefdesigner Oliver Stefani under avdukningen.
Ellers har bilen omtrent den samme innvendige plassen som sin bensin- eller dieseldrevne søskenmodell Kodiaq.
–Det er litt som å bli far. Proporsjonene er perfekte, som de skal være, sier Stefani.
Fire varianter
Bilen kommer i første omgang i fire varianter:
Enyaq iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde inntil 340 kilometer.
Enyaq iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), 132 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde inn til 390 kilometer.
Enyaq iV 80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150kW, bakhjulsdrift og rekkevidde inntil 510 kilometer.
Enyaq iV 80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195kW, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde inntil 460 kilometer.
Billigste alternativ starter på 348.520 kroner, mens modellen med største batteri og firehjulsdrift koster fra 478.520 kroner, viser en lekket prisliste. Prisene og bestilling åpner offisielt onsdag denne uken.
– Fra i morgen tidlig er det fire varianter av suv-modellen som blir tilgjengelig for de første kundene på listen. På et senere tidspunkt kommer også coupéutgaven av Enyaq iV, samt at vRS-utstyrslinjen etter hvert også blir tilgjengelig på begge karosserivariantene, sier Meiner.
Meningen var at bilen skulle komme til Norge i år, men det ser nå ut til at den ikke kommer på norske veier før neste år. Det er blitt spekulert i om det kom som en «stallordre» fra Volkswagen Gruppen, som vil at Volkswagen ID. 4 skal debutere først. Den er bygget på samme plattform som Enyaq.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.