Kia har avduket sin ProCeed, som er en såkalt Shooting Brake av det lekre slaget. Tidligere har denne biltypen vært forbeholdt dyrere bilmerker, blant annet Mercedes-Benz som inntil nylig hadde Shooting Brake-versjoner av både CLA og CLS.

Strengt tatt er det bare et fancy navn på en litt upraktisk stasjonsvogn. I Kias tilfelle, er det faktisk ikke så verst praktisk. Bilen måler 460 centimeter i lengden, og med 265 centimeter har den samme akselavstand som øvrige Ceed-modeller.

Bagasjerommet tar 594 liter, som er 50 prosent mer lastekapasitet enn femdørsversjonen av Ceed. Baksetene kan deles 40:20:40, og bagasjeromsgulvet blir helt flatt.

Bilen kommer med en bensinmotor på 142 hestekrefter og 242 newtonmeter i dreiemoment, samt en dieselmotor på 136 hestekrefter med et dreiemoment på 320 Nm. Sterkeste motor er en 1,6-liters bensinmotor på 204 hestekrefter.

ProCeed skal ifølge produsenten dele kun panser og frontvinge med femdørsversjonen av Ceed. Inne i bilen er det nok mer som er kjent. Skinnsetene er spesiallaget for bilen, mens infotainment-systemet er tilgjengelig med åtte tommers berøringsskjerm med både Android Auto og Apple Car Play. «Lane Following Assist» sørger for autonom kjøring på nivå 2. Systemet avdekker veimerking for å holde bilen i filen og kontrollere akselerasjon, bremsing og styring avhengig av bilene i front, og virker mellom null og 130 kilometer i timen.

Kia ProCeed vil ifølge den norske importøren spille en sentral rolle for Kias vekst i Europa. Ceed har allerede solgt mer enn 1,3 million eksemplarer i Europa siden 2006. I Norge er det Niro og Soul som er det viktigste modellene. Kia Ceed er det kun registrert litt over 100 biler av i Norge så langt i år. Senere i år kommer også Kia Niro i helelektrisk versjon, en bil som forventes å bli den klare bestselgeren fra merket neste år. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Dette er noe du ikke forventer av en bil som koster 1,5 millioner kroner
Test av supersuven Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
02:19
Publisert: