– Helt nye BMW X2 treffer et stort og spennende segment i Norge. Nordmenn er glade i både små og store suver og med helt nye BMW X2 bringer vi enda mer kjøreglede inn blant de kompakte modellene, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge i en pressemelding.

For eksempel har Toyotas nyeste modell innen segmentet, den spenstige C-HR, slått godt an i Norge med et salg på over 3000 biler så langt i år.

Les test av Toyota C-HR: Skriker etter oppmerksomhet dn+

BMW X1 har til sammenligning drøye 1000 biler på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Innen ganske kort tid, får bilen mange konkurrenter fra forskjellige hold. Volvo er på gang med XC40, Jaguar E-Pace kommer også om relativt kort tid.

BMW X2 kommer på markedet i mars, men priser fra 457.000 kroner.
BMW X2 kommer på markedet i mars, men priser fra 457.000 kroner. (Foto: BMW)

X2 er den sjette modellen i BMW’s X-familie, og er bare en av mange nye suver fra BMW som lanseres fremover.

–BMW Group er nå i gang med sin største modelloffensiv noensinne, og suv blir vesentlig i alle segmenter. I tillegg til helt nye BMW X2, som lanseres i mars 2018, kommer helt nye BMW X3 til Norge allerede nå i november. Senere i 2018 vil blant annet den luksuriøse storebroren BMW X7 også avdukes – for å nevne noe, sier Tegneby.

X2 er basert på konseptbilen Concept X2 som ble vist under bilutstillingen i Paris høsten 2016.

Sjekk den nye, spreke suven fra BMW
BMW fyller x-rekken med ny modell.
00:55
Publisert:

I mars kommer produksjonsbilen til Norge, klar for den norske vinteren. Mange av linjene fra konseptbilen er bevart, og bilen preges av den coupéaktige profilen.

X2 kan leveres med head-up display, navigasjonssystem med touch-skjerm og en rekke digitale tjenester, samt en rekke av de samme førerassistanse-systemene som man finner i de større BMW-modellene, som eksempelvis køkjøringsassistent.

Bilen er syv centimeter kortere enn X1, og måler 436 cm, 182 cm i bredden og 153 cm i høyden. Akselavstanden på 267 cm er den samme som for X1 og bakkeklaringen på 182 mm. Bagasjerommet har et volum på 470 liter, noe som er 35 liter mindre enn i X1. Legges bakseteryggene ned, øker volumet til 1355 liter, det er nesten 200 liter mindre enn i broren.

Les test av BMW X1: X-revolusjonen dn+
X2 byr på klassisk BMW-interiør.
X2 byr på klassisk BMW-interiør. (Foto: BMW)

Bilen kommer med tre motoralternativer til å begynne med. sDrive 20i har forhjulsdrift, syvtrinns dobbeltklutsj girkasse og en bensinmotor på 192 hestekrefter. De to dieselmotorene har begge firehjulsdrift. xDrive 20d har 190 hestekrefter, mens størstemann xDrive 25d yter 231 hestekrefter og her et dreiemoment på 450 Nm, som er 50 mer enn minste dieselmotor. Begge kommer med åttetrinns Steptronic automatgirkasse.

BMW X2 lanseres i mars 2018, og koster fra 457.600 kroner for sDrive 20i. xDrive 20d starter på 511.200 kroner, mens dyreste versjon ved lansering er xDrive 25d til 562.000 kroner. Alle priser er basert på dagens avgiftssystem.(Vilkår)

X2 er antakelig mest egnet for asfalt, selv om bildene kan indikere noe annet.
X2 er antakelig mest egnet for asfalt, selv om bildene kan indikere noe annet. (Foto: BMW)

Se hva som skjer når DNs journalist tester akselerasjonen på verdens raskeste stasjonsvogn
Mercedes-AMG E 63 S er avsindig rask. Samtidig er den diskret og byr på masse plass. Et perfekt kompromiss?
01:40
Publisert: