Lexus utvider sin suv-portefølje og forlenger RX-modellen for å få plass til en ekstra seterad.

Ikke overraskende ble bilen presentert under bilutstillingen i Los Angeles som nylig startet. Denne modellen blir trolig en av de mest populære luksus-suvene på det markedet.

Les test av Lexus RX 450h: Essensen av Lexus

Syvseter

RX L gir Lexus-kundene muligheten til å velge en tredje seterad, ettersom Lexus har forlenget karosseriet med 11 centimeter bak bakakslingen og gitt vinduet i bakluken en brattere vinkel enn på modellen med to seterader. Dette skal sørge for god nok plass for passasjerene, samt forbedret lastekapasitet bak tredje rad.

De bakerste setene skal by på samme komfort som de andre.
De bakerste setene skal by på samme komfort som de andre. (Foto: Lexus)

Hybrid med mer avgift

Til Norge kommer bilen som hybriden Lexus RX 450hL, der hybrid-systemet kombinerer en 3,5-liters V6 bensinmotor med to elektriske motorer som samlet gir en effekt på 313 hestekrefter. Firehjulsdriftsystemet er unikt for hybridmodellen; en uavhengig elmotor montert driver bakhjulene ved behov og for optimalt grep. RX 450hL kommer med fire kjøremodi, hvorav et er EV som lar sjåføren velge å kjøre på strøm over kortere distanser.

I Norge er RX den nest mest populære Lexus-modellen i år med 227 registreringer, som er omkring halvparten av lillebror NX.

Hybridene fra Lexus er en av avgiftstaperne i Norge neste år, med en avgiftsøkning på omkring 20.000 kroner etter at regjeringen ble enige med samarbeidspartnerne sine om å fjerne vektfradraget for hybridbiler som ikke er ladbare.(Vilkår)

– Vi har den beste hybridteknologien
Lexus satser på at den nye generasjonen av hybridbilen RX 450h blir en bestselger.
01:18 Min
Publisert: