Bedre markedsføring enn dette snøværet kan vel ikke suv-segmentet få?

– Nei, det gjør ikke det. De kommer seg frem, men friksjonen nedover er ikke annerledes enn for andre biler, så det er vel derfor de krasjer mer, sier Anders Hovde som følger bilmarkedet og nordmenns bilpreferanser tett i TNS Gallup. Han henviser til en NAF-undersøkelse fra noen år tilbake som hevder suver er overrepresentert på ulykkesstatistikkene.

Ifjor hadde 34 prosent av nye personbiler i Norge drift på alle fire hjul, og hver fjerde nybil var i suvsegmentet.

Væruavhengig

Med snø og slaps og is om hverandre på østlandet og med gigantiske snømengder på vestlandet og i nord, er det lite som tyder på at suvsalget vil avta fremover.

– Det er nok en liten myte at værmeldingen er veldig utslagsgivende. Vårt firehjulstrekksalg er jevnt hele året. Men jeg er enig i at de som ikke kjører bil med firehjulsdrift eller suv i dag, nok tenker tanken at de vil ha det neste gang, spesielt når kjøreforholdene er mer krevende, sier Marius Tegneby, informasjonssjef i Audi.

Suven er død

Sports Utility Vehicle (suv) kom for alvor inn på det norske markedet på 1980-tallet som høye, tunge, firkantede og dyre biler.

– Mange spådde suvens død på begynnelsen av 2000-tallet. På mange måter fikk de rett. Salget av de største bilene stupte verden over, og det ble sett på som avleggs å kjøre rundt i luksuriøse lastebiler som hadde unødig store CO2-utslipp. Avgifter satte også en effektiv stopper for salget av de største i Norge. De suv-ene som finnes i det norske markedet i dag er langt mer moderate og man kan si at trenden er mer i retning «crossover», det vil si en krysning mellom en stasjonsvogn og en tradisjonell suv, sier Hovde.

Ifølge Marius Holm som leder miljøorganisasjonen Zero, er ikke firehjulsdrift et problem, men at folk velger biler med høyt CO2-utslipp.

– Når vi nå får ladbare biler i alle segmenter, må avgiftspolitikken sørge for at det er de bilene vi velger. Fremkommelighet på vinterveier kan kombineres med lave utslipp. Om 20 år vil vi le av denne debatten, da vil alle biler ha firehjulsdrift og en elektrisk motor i hvert hjul, sier Holm.

Mange suv-nyheter

Det er ingenting som tyder på at tilbudet av modeller i denne kategorien blir dårligere. Viktige lanseringer i år inkluderer Audi Q7 og Volvo XC90, sammen med mindre crossover-modeller fra Renault, Toyota og Volkswagen.

– Jeg ser ingen grunn til at denne utviklingen ikke skal fortsette. Vi har nå en firehjulsdriftandel på over 30 prosent i nybilsalget, og regner med at vi ser 40 prosent i løpet av 2017, sier Hovde.

Også premiummerkene kommer med nye alternativer. BMW oppdaterer X1, mens Mercedes-Benz lanserer nye suv-modeller både i kompaktklassen og i stor-suv-segmentet. Senere i år viser Jaguar sin første suv F-Pace, og det samme gjør luksusmerket Bentley med modellen Bentayga. Rolls-Royce og Lamborghini vurderer også å bygge suv i dette segmentet. Men det kommer også en rekke ladbare hybridmodeller, og ikke minst en helelektrisk suv.

– At man kan få hybrid- og eldrift i kombinasjon med firehjulsdrift vil trolig øke etterspørselen. Det har vi allerede gode eksempler på. Tesla Model S D har skikkelig pull i markedet, likeså Mitsubishi Outlander phev, sier Hovde.

Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.