Det skrives til stadighet om den ene Tesla-dødaren etter den andre, uten at vi strengt tatt har sett så mange av dem i «levende live». Under tirsdagens «Battery day» kunngjorde Tesla sin egen Tesla-dødare, den nye Model S Plaid.

Og det er ganske hårreisende tall Elon Musk hadde å by på. Bilen, som allerede kan bestilles men ikke leveres før mot slutten av 2021, overgår nesten alt som ruller rundt på fire hjul.

Etter at den ferske elbilprodusenten Lucid Motors med sin sedan Air annonserte sine tekniske data for en liten stund siden, måtte selvsagt Musk og Tesla komme på banen. Lucid Air har over 1000 hestekrefter, gjør null til 60 mph på 2,5 sekunder og hevdes å ha en rekkevidde på over 800 kilometer.

Her vil ikke Tesla være noe dårligere, så nyeste tilskudd på stammen gjør null til 100 km/t på mindre enn 2,1 sekunder, har en toppfart på 320 km/t og rekkevidden er oppgitt til mer enn 840 kilometer. En slik akselerasjonstid gjør den til den raskeste serieproduserte bilen noensinne, ifølge Tesla selv.

Prisen er satt til 1,4 millioner kroner, altså omkring 450.000 kroner mer enn dagens toppmodell Performance, som også gjør null til 100 km/t på 2,5 sekunder.

Til sammenligning gjør Porsche Taycan Turbo S null til 100 km/t på 2,6 sekunder og har en toppfart på 260 km/t.

For å sette Teslaens ytelser ytterligere i perspektiv, er tiden på den klassiske amerikanske kvartmilen oppgitt til under ni sekunder. Også det er ifølge Wikipedias liste raskere enn alt annet. En Bugatti Chiron gjør øvelsen på 9,99 sekunder, mens Porsche 918 Spyder er den raskeste på den listen med sine 9,7 sekunder.

Utseendemessig er Model S Plaid ikke lett å skille fra sine brødre, men det ville ikke være overraskende om Tesla oppdaterer Model S nærmere lansering. Den er nesten uforandret siden den kom i 2012.

Det som virker nærmest tallene til denne bilen nå, er Tesla Roadster 2 som skal akselere på 2,1 sekunder, passerer kvartmilen etter 8,8 sekunder og ikke stopper før den har passert 400 km/t. Foreløpig er det litt uklart når denne kommer på markedet.

Markedet ser imidlertid ikke ut til å ha latt seg imponere etter at Musk tirsdag la frem planene om den nye Tesla-modellen og selskapets planer om batteriproduksjon fremover. Noen timer inn i handelen på Wall Street onsdag er aksjen ned seks prosent. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs biljournalist liker utseendet på den ene best – men mener vinneren er bedre å kjøre
Hvilken skal du velge? Tesla Model 3 eller Polestar 2?
03:15
Publisert: