Selveste Opel-sjef Karl Thomas Neumann var i Oslo for noen uker siden for å vise frem Opels elbil Ampera-e. Dette er en bil som nesten ingen i Norge har sett, og langt mindre visst hva skal koste, men likevel har Opel allerede skrevet kontrakt på mange biler. De fleste har skrevet kontrakter ut fra en pris på omkring 330.000 kroner.

Nå er prisen klar, i utstyrsnivå Premium får den en startpris på 289.900 kroner.

- Forhåndssalget av Ampera-e startet uvanlig tidlig, nesten ett år før lansering. Vi forstår at mange har ventet utålmodig, og gleder oss stort over den fantastiske mottagelsen bilen har fått. Vi bestemte vi oss tidlig for å organisere en nasjonal bestillingsliste for å sørge for at kundene får bilen i den rekkefølgen de har blitt bestilt, sier administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen i en pressemelding.

Les fersk test av den nye BMW 5-serien: Det beste fra to verdener dn+

Norge er det landet i Europa der Ampera-e først introduseres, og de første kundene får bilen sin i juni 2017.

- Produksjonen planlegges og tildeles måned for måned og uke for uke, og vi forventer at alle som per 13. desember har bestilt bil kan regne med at den vil bli produsert i 2017, sier Jessen.

Her viser Bernt G. Jessen ordrebunken for Opel Ampera-e slik den så ut i slutten av oktober. Opel vil ikke si noe om antall, men ryktene går på at det skal være over 2000 nordmenn som har bestilt bilen.
Her viser Bernt G. Jessen ordrebunken for Opel Ampera-e slik den så ut i slutten av oktober. Opel vil ikke si noe om antall, men ryktene går på at det skal være over 2000 nordmenn som har bestilt bilen. (Foto: Embret Sæter)

Opel Ampera-e vil leveres i én velutstyrt utgave, Opel Ampera-e Premium.

Batteriet er på 60 kWt, noe som gir over 500 kilometer rekkevidde (NEDC) - og nok plass til fem personer, får du standardutstyr som 17-tommers lettmetallfelger, oppvarmet skinnratt, elektronisk klimaanlegg, IntelliLink infotainment med 10.2-tommers berøringsskjerm, regnsensor, Opel OnStar og Bi-Xenon hovedlys. Ampera-e kommer også standard med Opel Eye, som støtter aktiv filholderassistent, automatisk fjernlysassistent, automatisk frontkollisjonsbrems med fotgjengeroppdagelse, og frontkollisjonsvarsling med LED head-up i frontrute.

I tillegg kan man velge to utstyrspakker. Komfortpakken inneholder blant annet perforerte skinnseter, et bedre lydanlegg og varme i baksetet. Førerassistentpakken har trafikkskiltgjenkjenning, avstandsindikator til bilen foran, samt blindsone- og filskiftvarsling. I tillegg består denne pakken av en avansert parkeringsassistent og ryggekamera.

En fullt utstyrt Ampera-e med begge utstyrspakker, vil koste 319.700 kroner.

- Vi har vært klar over at produksjonsvolumet fra start ville være begrenset. Derfor har vi valgt å introdusere Ampera-e i land der infrastrukturen for elbil allerede er på plass, eller som har vist et klart ønske om å bli ledende på elektrisk mobilitet. Det betyr at vi vil introdusere bilen i Norge først. Deretter følger Tyskland, Nederland, Frankrike og Sveits. Vi er imidlertid fleksible, og kan legge til land, eller endre rekkefølgen om situasjonen skulle endre seg, sier Peter Christian Küspert, visepresident for salg og servicemarked i Opel Group.(Vilkår)

- Laget for Norge
Opelsjefen mener rekkeviddeangst kan fjernes fra ordboken. Her er Opels første elbil.
02:13
Publisert: