Opels første elbil, Ampera-e, er akkurat vist i Norge. Bilen spås stor suksess grunnet rekkevidde på 50 mil og estimert pris omkring 300.000 kroner. Den er først ut av en ny generasjon elbiler, som skal sørge for at nybilsalget i Norge kun består av nullutslippsbiler i 2025.

1 Hvordan vil du gjøre denne bilen populær i andre markeder enn det norske?

– Da vi lanserte den i Paris, gjorde vi det til en liten hemmelighet. Vi sa først 400 kilometer, så oppga vi det virkelige tallet slik at konkurrentene ikke skulle være forberedt på det, og 500 kilometer var banebrytende. Det er ingen andre biler i dette segmentet som kommer i nærheten. Jeg tror vi har denne fordelen en stund, så vi skal melke det og bruke det så mye vi kan. Jeg er ikke bekymret, denne bilen blir en suksess.

2 Var det i Paris dere fant ut at rekkevidde var tingen?

– Vi var klar over det. Når du spør noen om hvorfor de ikke kjører elektrisk bil, så sier de at de ikke vet hvor langt den kan kjøre, eller om den kan brukes til daglige gjøremål. Jeg tror at for de fleste er dette mer en frykt, enn et reelt problem. Denne bilen har nok rekkevidde, slik at for mange kan den være aktuell som eneste bil. Norge er et positivt unntak, for det er ikke så mange fordeler i andre land i Europa. Men selv der tror vi, at om du bruker den mye, så blir den billigere enn en Astra diesel i sin levetid.

3 Hvor viktig var det å komme før Tesla Model 3?

– Veldig viktig. Vi snakker egentlig ikke om konkurrentene, men Tesla 3 er en direkte konkurrent. Dette var et prosjekt som hadde startet da jeg kom, og de kalte det «The Moonshot project». Vi ville lage en elektrisk bil som kan kjøre lenger enn noen annen bil, slik at vanlige folk kan kjøpe en elektrisk bil. Ut fra dimensjonene og opplysningene fra Tesla, så er den ganske sammenlignbar.

4 Hvis dette er elbil generasjon to, hvordan vil generasjon tre bli?

– Det er åpenbart at dette er en typisk bil for et urbant miljø. Den har et lite fotavtrykk, den er veldig plasseffektiv; mindre enn en Astra, men større plass inni. Når det gjelder karosseriformen i fremtiden, så ser vi at folk elsker suver og crossovere. Dette er på en måte en crossover, den drar elbilens fordeler med batterier i bunnen, og er designet rundt batteriet. I fremtiden vil bilene fokusere på livsstil, og få enda mer crossover-form.

5 Kommer Opel med elektriske biler i alle segmenter?

– Dette er åpenbart starten, men det er ennå utfordrende. Det avhenger av skatteklimaet, og incentivene man har i markedet. Det er fremdeles en bil som er dyr å bygge. Men kostnaden går nedover, og vi har gjort store fremskritt med batteriteknologien. Nå lager vi en ren elbil som vi tror er fremtiden.(Vilkår)

– Laget for Norge
Opelsjefen mener rekkeviddeangst kan fjernes fra ordboken. Her er Opels første elbil.
02:13
Publisert: