Om ikke lenge kommer elbilen Opel Ampera-e til Norge, en bil som er ventet å heve Opel-salget betraktelig i år. Opels modellfornying ruller videre og nå har turen kommet til den røffe stasjonsvognutgaven av Insignia med etternavnet Country Tourer. Dette er Opels Allroad-versjon av sin nye stasjonsvogn, og har de klassiske plast-hjulbuene og er hevet til nye høyder for folk som ikke helt klarer å bestemme seg om de vil ha en suv eller en stasjonsvogn.

Forrige generasjon Insignia Country Tourer hadde sin fanskare, men også noen ting som vi mente ikke var like bra. Blant annet hadde den en middelmådig og gammelmodig dieselmotor. At den slet med vekten hjalp heller ikke til. 

Les test av utgående modell: Velfødd og høylytt tysker

Den nye versjonen har ikke noen oppgitt vekt ennå, men den ordinære Insignia skal ha slanket seg inntil 200 kilo, og det er mye som tyder på at også denne har gått på samme diett.

–Den er nærmere 200 kilo lettere enn forgjengeren ja, opplyser PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge når DN spør.

Bilen kommer til høsten.
Bilen kommer til høsten. (Foto: Opel)

Det som er helt sikkert er at den kommer med nye motorer. En bensinmotor på to liter, 260 hestekrefter og 400 Nm dreiemoment, eller en dieselmotor, også på to liter, men med 210 hestekrefter og 480 Nm dreiemoment. Som standardutstyr i Insignia Country Tourer kommer en helt ny åttetrinns automatkasse i kombinasjon med et helt nytt Twinster firehjulsdriftsystem med elektronisk styrt momentfordeling. Det skal ifølge produsenten bety «To elektrisk styrte flerplateclutcher i en svært kompakt enhet plassert på bakakselen sørger for å mer presis fordeling av momentet uansett underlag. I tillegg til å fordele kreftene mellom akslene, vil mer av momentet flyttes til det ytterste hjulet, noe som bidrar til mindre understyring og mer presise kjøreegenskaper. Systemet reagerer lynraskt og sørger for bedre stabilitet.»

Bilen kommer i en velutstyrt versjon, men med valget mellom en diesel- og en bensinmotor.
Bilen kommer i en velutstyrt versjon, men med valget mellom en diesel- og en bensinmotor. (Foto: Opel)

Opel har etterhvert fått en policy i Norge på å tilby relativt få valg som kunden må ta. For denne modellen betyr det ett utstyrsnivå, med mye standardutstyr. IntelliLux LED-matrix-lyssystem som gir et fjernlys som rekker 400 meter foran bilen, et nytt head-up-display viser informasjon om trafikkskilt, hastighet eller informasjon fra navigasjonen og et 360-graders kamera, som skal gi bra oversikt ved parkering. Standard for Country Tourer er også siste generasjon av FlexRide, som sørger for å tilpasse støtdempere, styring, girskift og gassrespons basert på tre ulike innstillinger, «Standard», «Sport» og «Tour».

Opel Insignia Country Tourer vises på bilutstillingen i Frankfurt i september, og blir tilgjengelig hos norske forhandlere ikke lenge etterpå. Prisen er ikke klar, men en vanlig Insignia Sports Tourer med firehjulsdrift og 260-hesters bensinmotor koster 620.000 kroner. Startprisen for Insignia ligger på 335.000 kroner.

En av konkurrentene blir Volkswagen Passat Alltrack. Med 220 hestekrefter bensinmotor koster den 650.000 kroner i mest velutstyrte variant, mens dieselmodellen med 190 hestekrefter koster omkring 590.000 kroner. 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Spennende nyheter fra Opel
Ikke bare har Opel gått i partnerskap med Peugeot, de har også flere nyheter her i Genève
01:06
Publisert: