I 2018 ble det registrert drøye 10.000 biler færre enn i 2017, det er ned 6,8 prosent. Totaltallet for 2018 endte på 147.939 nye personbiler.
– Det er det sjette største bilåret i historien likevel, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken.
Året startet særs dårlig, og har vært preget av endring av typegodkjenning grunnet nye målemetoder for utslipp.
– Elbilandelen fyker betydelig oppover, sier Solberg Thorsen.
Elbilsalget økte med nesten 40 prosent i fjor.
Volkswagen ble største bilmerke, foran Toyota og Nissan. Sistnevnte hadde knallsuksess med sin nye generasjon av elbilen Leaf. Det er første gang på ti år at det endrer seg i teten mellom modellene. Volkswagen Golf har regjert som mest solgte modell, men ble i 2018 forvist til annenplass.
Halvparten elektrifisert
Legger man til bruktimporten, blir bilsalget litt i underkant av 170.000 biler.
– For å få et riktig bilde av elbilandelen, må vi ta med bruktimporten, sier Solberg Thorsen.
Elbilandelen inkludert bruktimport endte på 34 prosent. Tar man med ladbare biler, endte andelen opp på nesten 52 prosent.
– Det går nesten litt skremmende fort, sier Solberg Thorsen. Han er bekymret for at det norske markedet beveger seg raskere enn produsentene kan levere, og mener utviklingen mot 2025 -målet må gå på en bærekraftig måte.
OFV tror bilsalget i 2019 blir på 146.300 nye personbiler.
– Vi er i et marked i endring, sier Solberg Thorsen, som ikke kan garantere at prognosen blir riktig.
– Vi er litt pessimistiske, vi har ikke delt det på drivlinjer, for det tør vi ikke, sier Solberg Thorsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.