Med en økning i registreringene på nesten 19 prosent fra januar i fjor, er det liten tvil om at det var mange som ventet til over nyttår med å registrere bilene sine.

Bilavgiftene ble lagt om i statsbudsjettet, og trådte i kraft fra årsskiftet. Blant annet ble effektavgiften helt fjernet, og avgiftene ble dreiet enda mer mot hva som kommer ut av eksospotten på bilen. Det første til at 13.055 nye personbiler fikk skilter i januar, mot 10.991 i samme måned i 2016, viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Innenfor kravene

EUs utslippsmål på 95 gram per kilometer i 2020, er allerede oppnådd med klar margin for den nye norske bilparken. De nyregistrerte personbilene i januar hadde et gjennomsnittsutslipp på 84 gram per kilometer, blant annet takket være en stor andel elbiler og hybridbiler. Mens personbilene med hybriddrift utgjorde 33,9 prosent av personbilene i januar, var tilsvarende tall for 2016 18,1 prosent. Av disse igjen utgjorde ladbare hybrider 20 prosent av alle bilene.

Dieselforbud-effekt

Det er ikke godt å si hvor mye dieselforbudet i Oslo tidligere i januar påvirker tallene ennå, men dieselandelen gikk ihvertfall ned fra 39 prosent i januar i 2016 til 26,3 prosent i januar i år. 

Elbilene utgjør i januar 17,6 prosent av nye biler, en vekst på 16,9 prosent fra januar ifjor.

Her er de mest populære modellene januar: 

  1. 738 Volkswagen Golf 
  2. 622 BMW i3 
  3. 515 Volkswagen Passat 
  4. 473 Toyota Rav4
  5. 411 Volvo XC90
  6. 358 Skoda Octavia
  7. 352 Nissan Leaf
  8. 343 Toyota Yaris
  9. 285 Mercedes-Benz GLC
  10. 280 Toyota Auris

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken
Av disse ti er det kun Skoda Octavia som leveres uten elektrifisering av noe slag.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

To ting vil gjøre denne suven populær i Norge
Andre generasjon Mini Countryman har vokst, samtidig som den har en løsning som kan gjøre den til en bestselger på det norske markedet. Se video fra vår prøvekjøring av nykommeren.
02:06
Publisert: